سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان پیشینه هفت هزار ساله سمیرم

یادمان

پیشینه هفت هزار ساله سمیرم

کاوش‌های اخیر باستان شناسی در سمیرم، قدمت این شهرستان را به هفت هزار سال قبل رساند. این کاوش‌ها نشان داد که سمیرم سرزمینی بر بلندای تاریخ است.

nike-dunk-low-coast-uncl | adidas jeans trace royal red color code , MnjeShops , Tommy hilfiger iconic tommy backpack pvc

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، شهریور ماه امسال برخی از باستان‌شناسان و پژوهشگران پژوهشکده باستان شناسی ایران، با کاوش و مطالعه بر روی یکی از تپه‌های باستانی این شهرستان به نام تپه "مش کریم"، آثار و نشانه‌های قابل توجهی به دست آوردند که بر اساس آن قدمت تاریخی سمیرم به هفت هزار سال قبل رسید.

سرپرست هیئت کاوش باستانی تپه "مش کریم" با بیان اینکه این تپه باستانی محوطه‌ای به وسعت ۳۵ در ۴۰ متر و با ارتفاع دو متر است، گفت: این کاوش‌ها نشان می‌دهد که شکل‌گیری این محوطه به اوایل هزاره پنجم قبل از میلاد و هم‌زمان با دوره استقرار باکون‌ها و شمس آباد در پیش از تاریخ باز می‌گردد.


علیرضا سرداری به خبرنگار ایسنا در سمیرم، با بیان اینکه در این کاوش شواهدی از چند مرحله سکونت جوامع روستایی و کوچ رو در هزاره پنجم قبل از میلاد آشکار شده است، اظهار کرد: در این کاوش، بقایای معماری با اتاق و دیواره‌هایی سنگ چین و خشتی با سه رنگ قرمز، سفید و سیاه کشف شده که می‌توان گفت کاربرد آن‌ها بیشتر آئینی و اقتصادی بوده است.


وی افزود: یافته‌های مهم این کاوش نظیر شمایل‌های منقوش و ساده دارای نقوش هندسی، جانوری و گیاهی و ابزارهایی از جنس سنگ چخماق، پیکرک‌های حیوانی و اشیای شمارشی است.


سرپرست هیئت کاوش باستانی تپه مش کریم اضافه کرد: پیکرک‌ها نشان از اعتقادات و آئین‌های ساکنان دارد و از سنگ‌های چخماق برای برش و تراشیدن و از اشیای شمارشی نیز برای حسابداری، شمارش اولیه و تجارت استفاده می‌کردند.


هم‌چنین سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمیرم با بیان اینکه در این کاوش، بناها، آثار و نشانه‌های تاریخی متعلق به هفت هزار سال قبل کشف شد، گفت: کاوش‌های باستان شناسی در این تپه تاریخی از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان و شهرستان سمیرم، پژوهشکده باستان شناسی و با همکاری موسسه مالی اعتباری ثامن‌الحجج (ع) انجام شده است.


سجاد افشاری به خبرنگار ایسنا در سمیرم، اظهار کرد: این کاوش‌ها با نتایج قابل توجهی در زمینه شناخت فرهنگ‌های باستانی این شهرستان به پایان رسید و با کشف آثار تاریخی به دست آمده و هم‌چنین نتایج مطالعات حاصل از این کاوش، نشان می‌دهد پیشینه تاریخی شهرستان سمیرم به هفت هزار سال قبل باز می‌گردد.


وی افزود: نتایج این کاوش، می‌تواند پیش زمینه‌ای برای آغاز مطالعات منسجم، درازمدت و جامع باستان شناسی در این شهرستان باشد.


به گزارش ایسنا، قدمت و پیشینه تاریخی سمیرم تا قبل از کاوش بر روی تپه مش کریم، بر اساس مطالعات و گمانه زنی‌های یک باستان شناس اتریشی به نام واندنبرگ" در سال 1340، به 700 سال قبل از میلاد یعنی در زمان قوم پارسوا باز می‌گشت، اما اکنون نتایج حاصل از کاوش بر روی تپه مش کریم که پیشینه تاریخی سمیرم را به هفت هزار سال قبل مرتبط ساخته است، می‌تواند نقطه عطفی در مطالعات و پژوهش‌های باستانی هرچه بیشتر در جهت شناخت فرهنگ این شهرستان باشد و از طرفی این مهم ضرورت حفظ و حراست از مکان‌های تاریخی این شهرستان را دوچندان می‌کند.


بر اساس این گزارش، در شهرستان سمیرم آثار و نشانه‌های تاریخی متعددی از دوره‌های مختلف تاریخی وجود دارد که از برجسته‌ترین آن‌ها می‌توان به میل‌های سنگی، قلعه سنگی و کتیبه‌های برجای مانده در این مکان متعلق به دوره ساسانیان و هخامنشیان اشاره کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه