سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کشف بقایای انسانی و حیوانی متعلق به عصر آهن ۱و ۲ در رامسر

یادمان

کشف بقایای انسانی و حیوانی متعلق به عصر آهن ۱و ۲ در رامسر

۱۶ گور از نوع حفره ای ساده، چهار چینه سنگی و کلان سنگی مگالیتیکی در مازندران مورد کاوش قرار گرفته و تعدادی آثار فرهنگی و بقایای انسانی و حیوانی متعلق به عصر آهن ۱و ۲ کشف شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محمدرضا خلعتبری سرپرست هیات علمی کاوش های باستان شناسی ایزگام دشت رامسر، با اعلام این مطلب گفت: وجود بقایای حیوانی در تمامی قبور کاوش شده که بعضا شامل بقایای کامل حیوان از نوع گاوسانان بوده است، حکایت از حضور مردمی در این منطقه دارد که اقتصادشان عمدتا مبتنی بر تولیدات دامی بوده است.

این باستان شناس افزود:این اقوام در ساخت انواع و اقسام ظروف سفالین ، ابزار و ادوات مفرغی – که خود یک فلز آلیاژی است- چون لوازم رزم، شکار و ... و نمونه های بی بدیلی از زیور آلات دارای مهارت بوده اند.

به گفته وی، به دلیل محدودیت کار میدانی در این محوطه گورستانی در این فصل کاوش و همچنین وسعت آن هنوز بسیار زود است تا در ارتباط با ساختارهای فرهنگی اقوام ساکن در این منطقه به طور شفاف و روشن سخن گفت.

سرپرست هیات علمی کاوش های باستان شناسی ایزگام دشت جنت رامسر، ضمن تایید این که این آثار با توجه به مقایسه و مقابله آنها با دیگر محوطه های شناخته شده مربوط به عصر آهن ۱ و ۲ هستند، افزود: از کاوش گورستان یاد شده نمونه های بسیاری از بقایای انسانی، حیوانی، زغال و بقایای درون ظروف برای آزمایش آنالیز مواد، سالیابی مطلق، ژنتیک، ایزوتوپ دندان برای شناخت امراض، نوع تغذیه، مهاجرت و ... جمع آوری شده است.

او گفت: نمونه های جمع آوری شده برای انجام آزمایشات لازم به مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در ژاپن و سوئد ارسال شده است که دریافت نتایج آن ما را در تفسیر ویژگی های فرهنگی، نژادی یاد شده کمک و از ضریب احتمالات موجود به طور قابل توجهی خواهد کاست.

خلعتبری با بیان این نکته که غرب مازندران و به ویژه شهرستان رامسر تاکنون زیر پوشش مطالعات باستان شناسی به طور هدفمند قرار نگرفته است، گفت: پرسش های اساسی و بنیادینی در ارتباط با تاریخ تمدن و فرهنگ این منطقه وجود داشته و ضرورت انجام پژوهش های میدانی در این منطقه از دیرباز احساس می شد.

این باستان شناس با اشاره به قرارگیری کاوش این محوطه ارزشمند در دستور کار پژوهشکده باستان شناسی در سال جاری با توجه به ضرورت های موجود، از اعزام هیات باستان شناسی پس از تصویب در شورای پژوهشی به این منطقه تاریخی خبر داد.

او در ادامه از همراهی کارشناسانی در زمینه باستان شناسی، ژئوفیزیک"سنجش از دور"، انسان شناسی جسمانی، مردم شناس، نقشه بردار، طراح، عکاس و .... در این هیات اشاره کرد.

وی با اشاره به پایان نخستین فصل کاوش محوطه باستانی ایزگام جنت رودبار رامسر گفت: این محوطه باستانی براساس یک برنامه اضطراری بررسی و شناسایی که در سال ۱۳۶۸ در مناطق کوهستانی شهرستان رامسر انجام شده بود، شناسایی و مورد گمانه زنی قرار گرفته بود.

خلعتبری با بیان این مطلب که کاوش گورستان ایزگام دشت رامسر براساس برنامه های مصوب پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری یک برنامه ۵ ساله است، ضمن قدردانی از حمایت های بی شائبه مسولین استان و شهرستان به ویژه مدیرکل میراث فرهنگی استان و فرماندار شهرستان رامسر و مردم بومی منطقه اظهار امیدواری کرد: با دریافت پاسخ، نمونه های آزمایشگاهی و گزارش های انسان شناسی جسمانی ، مردم شناسی، ژئوفیزیک و آماده شدن نقشه ها، طرح ها و عکس ها زمینه برای تدوین اولین کتاب مستند و علمی منطقه براساس نتایج کاوش های باستان شناسی صورت گرفته، فراهم شود.

فاطیما کریمی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه