جمعه, 07ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان شناسایی پنج غار باستانی در روستای «بویه» در گیلان

یادمان

شناسایی پنج غار باستانی در روستای «بویه» در گیلان

برگرفته از ايسنا

مدیرکل میراث ‌فرهنگی و گردشگری استان گیلان از شناسایی پنج غار باستانی در روستای «بویه» از توابع املش خبر داد.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، امید عزیزی در این‌باره گفت: سابقه‌ی زیست بشر در گیلان براساس داده‌های حاصل از آخرین مطالعات و کاوش‌های باستان‌شناسی و دیرین‌شناسی، تا حدود 250هزار سال پیش تعیین و تأیید شده است. در واقع، انسان اولیه برای زیستن نیازمند پناهگاه و سرپناهی بود که در آن به‌سر برد.


او با بیان این‌که تحقیقات چند سال اخیر در چند محوطه‌ی پیش از تاریخ و بعضی غارها و پناهگاه‌های صخره‌یی و سنگی گیلان، گواه این ادعاست، بیان کرد: ابزارهای سنگی و استخوان‌های انسانی مربوط به چند ده‌هزار سال پیش، ما را به این حقیقت هدایت می‌کند که برخلاف گمان‌های رایج، سکونت انسان در این سرزمین بسیار قدیمی‌تر از تصورهای معمول است.


عزیزی ادامه داد: براساس این بررسی‌ها و مطالعات میدانی که در سال‌های اخیر در بیشتر شهرستان‌های استان انجام شده، در بعضی از این مکان‌ها، آثار جالب توجهی از دوره‌ی پارینه‌سنگی تا عصر سنگ به‌دست آمده است.


مدیر‌کل میراث ‌فرهنگی و گردشگری گیلان با اشاره به این‌که غارهای باستانی «بویه» در محدوده‌ی روستای تاریخی بویه از توابع شهرستان املش قرار دارد، اظهار کرد: این غارها در ارتفاعات این روستا واقع شده است و کشف بقایایی از استخوان و سفالینه‌هایی از دوران‌های مختلف و ... نشان می‌دهد، در این غارها در طول دوره‌های مختلف سکونت وجود داشته است.


عزیزی گفت: نشانه‌های زیادی از وجود سکونت بسیار قدیمی در داخل غارهای این منطقه به چشم می‌خورد، با بررسی‌های انجام‌شده و مطالعه روی استخوان‌ها و بخصوص سفال‌های به‌دست آمده از درون غارها می‌توان سکونت در دوران آغاز نوسنگی تا دوره‌ی عصر آهن را برای این غارها در نظر گرفت.


وی ادامه داد: در داخل غارها، داده‌های فرهنگی جدیدتری به‌دست آمده که این اشیا احتمالا در دوره‌های جدیدتر توسط چوپانان محلی که در فصول مختلف از این غارها به‌عنوان سرپناه یا مسکن موقت استفاده می‌کردند، آورده شده است.


او با بیان این‌که روستای «بویه» در شش کیلومتری روستای «امام» و 65 کیلومتری شهرستان املش قرار دارد، اظهار کرد: تا کنون سه گورستان باستانی، چهار محوطه‌ی باستانی، یک امامزاده‌ی تاریخی و پنج غار باستانی در این روستا شناسایی شده و بخش عمده‌ای از آثار تاریخی این روستا در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.


مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان بیان کرد: ثبت این آثار در فهرست آثار ملی موجب شده است که روستای تاریخی «بویه» یکی از روستاهای ارزشمند استان گیلان شناخته شود.


عزیزی افزود: کاوش‌های باستان‌شناسی انجام‌شده در گورستان باستانی «بویه» به کشف آثار تاریخی مربوط به دوره‌ی آهن منجر شد. سایت ـ موزه‌ی بویه یکی از مهم‌ترین سایت ـ موزه‌های گیلان است و طرح مطالعاتی آن به پایان رسیده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه