سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان چهارباغ عباسی راه آب سنگی‌اش را رو کرد - کشف راه اب سنگی در چهارباغ عباسی

یادمان

چهارباغ عباسی راه آب سنگی‌اش را رو کرد - کشف راه اب سنگی در چهارباغ عباسی

سرپرست هیأت گمانه‌زنی، شناسایی و احیای کف‌فرش چهار باغ عباسی اصفهان، از کشف راه‌آب سنگی و بقایای مختصری از حوض نمای دورتا دور سنگی و حجاری شده در محدوده چهار باغ روبه روی کاخ خیمه‌گاه خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سعید شهباز با اشاره به گمانه‌زنی روبروی شیخ‌بهایی برای حوض نما گفت: در این محل بقایایی از سنگ چین با قطعات بزرگ یافت شد که مستندات آن در سفرنامه‌ها و پی‌نوشته‌های کتاب‌ها و عکس‌های قدیم وجود دارد.

این باستان‌شناس همچنین با اشاره به ادامه کاوش از چهارباغ به سمت بقایای معماری جهان‌نما، گفت: در این محدوده با ایجاد ترانشه و کاوش، کف فرش آجری از دوره قاجاری و قسمت کمی از دوره صفوی پیدا شد.

شهباز ساخت خیابان چهار باغ را به استناد تاریخ عالم آرای عباسی، مربوط به سال ۱۰۰۶ هجری قمری اعلام کرد و افزود: هر یک از باغ‌های اطراف چهارباغ نامی مخصوص داشته است.

او اظهار کرد:مشهورترین این باغ‌ها بنا به نوشته شاردن، جهانگرد فرانسوی باغ تخت، باغ چهلستون، باغ کاج، باغ باامیر،باغ توپخانه، باغ نسترن، باغ فتح آباد، باغ پهلوان حسین، باغ بلبل،باغ مرغداران، باغ خانه شیران، باغ هزار جریب، باغ دراویش حیدری و باغ دراویش نعمت اللهی هستند.

به گفته‌ وی، چهارباغ یکی از خیابان‌های تاریخی و اصلیِ اصفهان است که بین دروازه دولت و سی و سه پل قرار دارد و به دو بخشِ چهارباغِ بالا و چهارباغ عباسی تقسیم می‌شود.

بر این اساس، طرح شناسایی و احیا کف فرش چهار باغ عباسی اصفهان با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام گرفت.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه