سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان عضو هیات علمی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی خبر داد: کشف دو دهانه و دو ردیف پلکان در پل تاریخی آق قلا

یادمان

عضو هیات علمی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی خبر داد: کشف دو دهانه و دو ردیف پلکان در پل تاریخی آق قلا

کشفیات جدید در پل تاریخی آقل قلا منجر به شناسایی یک پشت‌بند جدید با تزئینات ویژه آجری، دو ردیف پلکان آجری که از دو طرف شرقی و غربی پل تا بستر رودخانه ادامه داشته‌اند و کشف دو طاق چشمه شد. این طاق‌ها در ضلع جنوبی پل و زیر رسوبات رودخانه قرار داشتند.

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | nike sb dunk high premium red velvet dress shoes - 134 Air Jordan 1 High OG "University Blue" 2021 For Sale - 555088

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مستقر در استان گلستان از کشف دو دهانه و دو ردیف پلکان در پل تاریخی آق قلا خبر داد.
 
 جبرئیل نوکنده دررابطه با حفاری این منطقه تاریخی گفت: براثر طغیان گرگانرود در سال 91 چند ترک عمودی در ضلع جنوبی پل تاریخی آق قلا ایجاد شد که نگرانی علاقمندان به میراث فرهنگی را به دنبال داشت.
 
وی ادامه داد: با توجه به اینکه برای مطالعه این ترکهای عمودی نیاز به گمانه‌زنی باستان‌شناختی بود، پس از ارائه طرح پژوهشی به پژوهشکده باستان شناسی پژهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، مجوز برای انجام پژوهشهای میدانی باستان شناختی در استان گلستان صادر و عملیات میدانی بر روی پل تاریخی شروع شد.
 
نوکنده تصریح کرد: گمانه‌زنی‌های باستان‌شناختی نشان داد که این ترکها بر روی ساختار جرز اجری پل نبوده بلکه دیوارهای جانبی پل نشست کرده است که این دیوارها در دوران معاصر روی یکی از دهنه‌های پل بسته شده بود وبا توجه به اینکه دیوارهای معاصر فاقد پی مستحکم بوده‌اند پس از طغیان رودخانه نشست کرده ودر نتیجه ترکهای عمودی روی دیوارها نمایان شده است.
 
عضو هیات علمی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه گروه گمانه‌زنی باستان‌شناختی پل تاریخی آق قلا توانست با گمانه‌زنی مختلف و کاوش، رازهای جدیدی از ساختار معماری پل تاریخی آق قلا را کشف کند، افزود: کشفیات جدید شامل شناسایی یک پشت‌بند جدید با تزئینات ویژه آجری، دو ردیف پلکان آجری که از دو طرف شرقی و غربی پل تا بستر رودخانه ادامه داشته‌اند و کشف دو طاق چشمه در ضلع جنوبی که صدرصد در زیر رسوبات رودخانه قرار داشته‌اند، می‌شود.
 
نوکنده گفت: پیشتر پل اق قلا به نام چهار چشمه معروف بود ولی با کشف جدید مشخص شد پل دارای 6 چشمه شده و شواهد نشانگر وجود چشمه دیگری در ضلع شمالی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه