سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کشف یک سنگ نگاره در کوه های اطراف خمین نشان می دهد - کشف شواهد استفاده ایرانیان از فیل برای شکار در 4 هزار سال پیش

یادمان

کشف یک سنگ نگاره در کوه های اطراف خمین نشان می دهد - کشف شواهد استفاده ایرانیان از فیل برای شکار در 4 هزار سال پیش

یک سنگ نگاره متعلق به 4 هزار سال پیش در منطقه تیمره کشف شده است که نقش روی آن دو شکارچی سوار بر فیل را نشان می دهد که در تعقیب یک شکار هستند. تیمره، در شهرستان خمین استان مرکزی را بهشت سنگ نگاره های ایران می نامند. گفته می‌شود، در این منطقه بیش از 20 هزار سنگ نگاره وجود دارد.

cheap shoes nike dunk sb silver box collection - Low shoes - GiftofvisionShops - nike jordans retro 1 camo shoes black friday deals , Sneakers - Women's shoes | WS327KA - Buy now New Balance 327 SEASONAL CLASSIC - adidas edge lux 120111741 black edition release

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث ـ فیل بزرگترین و سنگین وزن ترین جانوری است که روی خشک زندگی میکند. هم اکنون دو گونه متفاوت فیل در دنیا وجود دارد که یکی آفریقایی و دیگری آسیایی است. فیل آفریقایی با گوش های بزرگ و بادبزنی اش شناخته می شود و فیل آسیایی نیز با گوش های کوچکش.
 
زیست گاه اصلی فیل های آفریقایی در قسمت میانی و استوایی قاره آفریقا است و فیل های آسیایی نیز در کشورهای هندوستان ، تایلند مالزی و دیگر کشورهای شرق آسیا دیده می شوند. از سویی اگر چه در کتاب معروف "شاهنامه" که حکیم ابوالقاسم فردوسی هزار سال قبل آن را سروده است به دفعات از پیل (معادل فارسی واژه فیل) یاد شده اما غیر از این نه به لحاظ تاریخی و نه به لحاظ زیست شناسی سندی دال بر اینکه ایران زیستگاه فیل بوده در دست نیست.
 
با این حال در دوره مختلف تاریخی پادشاهان حاکم بر ایران که علاقه بسیاری به این جانور داشتند تعدادی فیل را از کشور هندوستان به ایران وارد کردند، در آخرین مورد ناصرالدین شاه قاجار در زمان خود چند فیل را از هندوستان به ایران آورد. 

 


سنگ نگاره کشف شده در منطقه تیمره

 

در همین حال اما کشف یک سنگ نگاره در منطقه تیمره در استان مرکزی گمانه زنی ها درباره وجود فیل در ایران را دستخوش تغییر کرده است. در این سنگ گاره که گفته می شود قدمت آن به 4 هزار سال پیش می رسد دو شکارچی سوار بر یک فیل ترسیم شده اند که به قصد شکار، با شیئی در دست، یک جانور دیگر را دنبال می کنند.
 
محمد ناصری فرد نویسنده کتاب سنگ نگاره های ایران و کاشف این سنگ نگاره در این باره می گوید: «زیستگاه فیل، آفریقا و هندوستان است. وجود این حیوان حداقل هزاره ی دوم ق.م در مرکز ایران و اهلی کردن این حیوان غول پیکر و کاربست آن در شکار حیوانات شگفت انگیز است. سوال این است که آیا زیستگاه این حیوان مرکز ایران بوده و شرایط اقلیمی ایران متفاوت از امروز بوده یا ایرانیان باستان از افریقا و هندوستان این حیوان را به این دیار آورده اند؟ البته اهلی کردن این حیوان و استفاده از آن برای شکار در حدود 4000 سال پیش نیز نشان از درایت و هوشمندی دارد. هرچند هر کدام از این گمانه ها نیاز به تحقیقات و مطالعات بیشتری است و نمی توان با قطعیت چیزی را اعلام کرد.»

 
فیل آسیایی و فیل آفریقایی

اسماعیل کهرم کارشناس محیط زیست اما در این باره نظر دیگری دارد، او احتمال وجود فیل در ایران در آن تاریخ را با قطعیت رد می کند و می گوید:«اقلیم و آب هوای ایران به هیچ وجه مناسب رشد و زندگی حیوانی مانند فیل نبوده است، چرا که فیل علاوه بر هوای گرم و مرطوب در مناطق جنگلی زندگی می کند اما در هیچ نقطه ای از ایران ما جایی با این هوا و اقلیم نداریم.  اما در طول تاریخ همیشه شاهان ایرانی فیل دوست بوده‎اند و آن را از دیگر کشورها وارد می کردند؛ احتمال اینکه این سنگ نگاره هم یکی از همین فیل های وارداتی را نشان دهد بسیار است.»
 
منطقه تیمره در نزدیکی شهرستان خمین یکی از غنی ترین نقاط ایران به لحاظ تعداد و نوع سنگ نگاره های کشف شده است. بر اساس اطلاعاتی که در کتاب سنگ نگاره های ایران منتشر شده است در این منطقه بالغ بر 21 هزار قطعه سنگ نگاره وجود دارد که حاوی طرح های متنوع و بی مانندی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه