سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان جستجوی عصر حجر در بیابان‌های سمنان

یادمان

جستجوی عصر حجر در بیابان‌های سمنان

سرپرست اداره کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان سمنان گفت: قدمت محوطه باستانی دلازیان و میرک سمنان به 40 تا 60 هزار سال قبل می‌رسد.

adidas born original women costume for sale - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للرجال مع تخفيضات 25 , نمشي - 75% أونلاين في السعودية | FitforhealthShops - Custom Air Force 1 - Sneaker selbst gestalten - nike air huarache ultra size guide

محمد طاهریان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، افزود: قدمت این مجموعه به دوران پیش از تاریخ و دوره پارینه سنگی و عصر حجر بر می‌گردد.

وی از اتمام کار تعیین محدوده این محوطه باستانی خبر داد و گفت: محدوده و حوزه نفوذ فرهنگی این سایت بیش از آنچه بود که تاکنون تصور می‌کردم.

طاهریان درباره کاوش‌های انجام شده اخیر در این سایت گفت: کاوش‌های انجام شده در این محوطه عمدتأ در سطح انجام شده و نیازی به کاوش‌های عمیق نبوده است. خوشبختانه تاکنون ابزارهای سنگی متعددی از این دوره به دست آمده که کار مطالعه بر روی آنها هم اینک آغاز شده است.

وی اضافه کرد: آنچه مسلم است این است که این محوطه یکی از بزرگترین سایت‌های پارینه سنگی خاورمیانه و احتمالأ جهان است.

سرپرست اداره کل میراث‌ فرهنگی استان سمنان با اشاره به شناسایی و تعیین حریم تپه‌های باستانی دلازیان و میرک سمنان افزود: هیات باستان شناسی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی به سرپرستی دکتر رضوانی این سایت باستانی را مورد مطالعه و بررسی قرار دادند. کار میدانی در این سایت به اتمام رسیده است. در حال حاضر «گمانه‌ها» پوشانده شده و در مرحله مطالعه بر روی آثار کشف شده هستیم، اما آنچه با اطمینان می‌توان گفت این است که این سایت، بزرگ‌ترین و منحصر به فردترین منطقه میراثی ایران، خاورمیانه و احتمالا جهان است.

وی با بیان این‌که کمتر از یک دهه از ثبت ملی این محوطه باستانی می‌گذرد، اظهار کرد: سایت باستانی میرک سمنان یکی از غنی‌ترین سایت‌های باستانی پارینه سنگی دنیا است و آثار و ابزار متعددی از آن به دست آمده که برای اظهارنظر قطعی در مورد آنها نیازمند مطالعات بیشتر و مقایسه تطبیقی هستیم که کار آن نیز آغاز شده و مطالعه بر روی ابزار برای تعیین کاربری و قدمت آثار در حال انجام است.

طاهریان این سایت باستانی را یکی از بکرترین سایت‌های پارینه سنگی جهان خواند و تصریح کرد: این سایت بر خلاف بیشتر سایت‌های باستانی تاکنون بکر مانده و از آنجا که از محدوده شهر فاصله داشته و در بیابان‌های سمنان واقع شده هیچ گونه ساخت و سازی در آن انجام نشده و حتی جاده ای از آن نگذشته است و لذا از این جهت از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی ادامه داد: این سایت مربوط به دوره ای است که انسانها به صورت گروهی و در کوه‌ها و دشت‌ها زندگی می کرده اند و تکنولوژی آنها منحصر به ابزار شکار می‌شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر آثار کشف شده در آزمایشگاه‌ها مورد مطالعه قرار گرفته و ممکن است چنانچه نیازی احساس شود برای مطالعه بیشتر، برخی ابزار و آثار کشف شده به برخی مراکز دانشگاهی خارج کشور ارسال شود. پیش بینی می‌شود مرحله اول کار مطالعات بر روی این محوطه تا دو ماه دیگر به اتمام برسد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه