سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کشف اجاق‌های دوران پارینه سنگی در کرمانشاه

یادمان

کشف اجاق‌های دوران پارینه سنگی در کرمانشاه

کاوش مشترک دانشگاه "توبینگن" آلمان و پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در «اشکفت‌راز آور» استان کرمانشاه به کشف اجاق‌های دوران پارینه سنگی میانی و نوین انجامید.

adidas team water bottles for sale craigslist 2017 | efootwear.eu • Shoes for: men, women and kids • Hanbags and accessories , Giftofvision

به گزارش ایسنا، سامان حیدری گوران، سرپرست ایرانی هیأت کاوش و پژوهش در "اشکفت‌راز آور" استان کرمانشاه در این زمینه تصریح کرد: در چارچوب طرح پژوهش‌های باستان شناسی پارینه سنگی مشترک میان دانشکده مطالعات پیش از تاریخ توبینگن آلمان و پژوهشکده باستان شناسی کشور، کار گمانه زنی و نجات‌بخشی لایه‌های باستانی در اشکفت راز آور در استان کرمانشاه آغاز شد.

او کاوش در این منطقه را در قالب یک طرح بلندمدت با هدف بازسازی زندگی جوامع پیش از تاریخ در یکی از کلیدی‌ترین مناطق فلات ایران در دست انجام دانست و گفت‌: پژوهش‌های باستان شناسی پارینه سنگی در استان کرمانشاه با انجام بررسی‌های فشرده به منظور کشف و مستندسازی مکان‌های باستانی و بررسی وضعیت موجود مکان‌های پیشتر شناسایی شده شروع شده است.

این باستان‌شناس افزود: پژوهش‌های انجام شده در کاوش‌های قبلی به شناسایی 265 غار و پناهگاه صخره ای در محدوده 6شهرستان غربی استان کرمانشاه منجر شد.

به گفته او، این فصل از کاوش در اشکفت رازآور، روی یکی از بزرگترین غارهای مسکونی پیش از تاریخ استان متمرکز شده است.

سرپرست ایرانی این هیأت کاوش و پژوهش ادامه داد: در این فصل از کاوش، کار در یک گمانه 3 در 1 متر به عمق 2 متر و نیم انجام شد و حداقل 3 فاز زمانی مربوط به دوران تاریخی، دوره پارینه سنگی نوین و همچنین پارینه سنگی میانی در این محوطه کشف شد.

به گفته‌ی این باستان شناس، نکته حائز اهمیت در این کاوش‌ها کشف لایه‌های پارینه سنگی جدید و میانی به همراه اجاق بوده که با توجه به ماهیت رسوبی این غار اجاق‌های موجود توسط جوامع انسانی شکارورز به خوبی حفظ شده‌اند.

گوران گفت: به منظور انجام آزمایش‌های شناخت و بررسی دقیق ماهیت اجاق‌ها اعم از نوع چوب، مواد اولیه برای افروختن آتش و تاریخ دقیق ساخته شدن آنها، از روی بلوک‌هایی از اجاق‌های کشف شده در این غار نمونه برداری شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه