پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان شناسایی 238اثر از دوره پارینه سنگی تا قاجار در خوسف

یادمان

شناسایی 238اثر از دوره پارینه سنگی تا قاجار در خوسف

بررسی های باستان شناسی شهرستان خوسف به شناسایی 238اثر از دوره پارینه سنگی تا قاجار شامل بناها ، محوطه های باستانی و معادن قدیمی منجر شد.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | 02 Release Date - nike air force 1 special fields free shipping line - PUMA MB.01 LaMelo Ball 377237 - SBD

حسین صدیقیان سرپرست هیأت بررسی باستان شناسی شهرستان خوسف در پایان بررسی های باستان شناسی با اعلام این خبر  گفت:بررسی ها در شهرستان خوسف خراسان جنوبی  نشان داد شواهد

استقرارهای انسانی ارتباط نزدیکی با منابع آب دارد و با توجه به  مستعدتر بودن بخشهای شرقی منطقه عمده استقرارهای پیش از تاریخی و تاریخی منطقه در این بخش واقع شده است. 
 
او افزود: بر اساس شواهد دریافتیم که آنجامنطقه ای به جا مانده از دوره تاریخی اشکانی است که به طور جدی مورد توجه جوامع انسانی قرار گرفته و از آن زمان به طور کامل به سکونت گاه تبدیل شده است.
 
صدیقیان افزود:در این بررسی ها مشخص شد اوج شکوفایی استقرارهای منطقه در دوران اسلامی است و  از این منطقه به عنوان قهستان در متون تاریخی یاد شده که شواهد باستان شناسی نیز موید این موضوع است.
 
به گفته وی ، بررسی باستان شناسی خوسف منجر به شناسایی 238 اثر از دوره پارینه سنگی تا قاجار شد.
 
این باستان شناس ، ثبت تمامی انواع محوطه­های باستانی از آغاز حضور انسان در منطقه تا پایان دوره قاجار، گردآوری و تهیه نقشه باستان­شناسی منطقه را از اهداف این پژوهش اعلام کرد.
 
او گفت: برپایی توالی سفالی منطقه از آغاز دوره نوسنگی میانه تا قرون متأخر دوره اسلامی،تعین دوره­های استقرار منطقه به وسیله تلفیق داده­های اهداف وتعیین ارتباطات درون منطقه و برون منطقه­ای خوسف در دوره­های پیش از تاریخ تا اسلامی از دیگر اهداف گروه در اجرای این پروژه بود.
 
صدیقیان قرار دادن داده­های خوسف در بافت پژوهشهای باستان­شناسی شمال شرق و شرق ایران و تعیین کم و کیف وضیعت منطقه در این بافت را از اهم هدف های این بررسی باستان شناسی  اعلام کرد.
 
او با اشاره به وجود معادن باستانی و محوطه های سرباره در خوسف خاطر نشان ساخت که  در بخشهای غربی و جنوبی منطقه بررسی در حاشیه شرقی کویر بقایای 7 معدن باستانی ترانگبین، استخلک، چشمه پلنگی، قلعه­زری، اسپورگ، هنگران و کلاته ملاخداداد شناسایی شد.
 
به گفته این باستان شناس، معادن مورد اشاره در چشم­انداز کویری و کوهستانی واقع شده­ و با روشهای سطحی و زیر زمینی مورد بهره­برداری قرار گرفته­اند.
 
صدیقیان خاطر نشان ساخت که اغلب این معادن بر فراز ارتفاعات و در بخشهای سخت گذر واقع شده اند.
 
او قله های اسلامی موجود در خوسف را به 3 دسته قله های  سنگی کوهستانی بالای ارتفاعات نسبتاً بزرگ دوره تاریخی یا اسلامی با پلان نامنظم،قله های سنگی روی تپه ماهورها یا تک کوه های کم ارتفاع نسبتاً کوچک دوره تاریخی یا اسلامی با پلان منظم و قله های دشتی خشتی چینه ای متأخر اسلامی با پلان منظم تقسیم بندی کرد.
 
صدیقیان ابراز امیدواری کرد، در آینده با انجام کاوش­های منظم در برخی محوطه­ها همچون قلعه کهنه گیو، دوکوهه، محوطه تاریخی خور و خوسف، اطلاعات ارزنده­ای در زمینه گاهنگاری و بافت استقراری منطقه در دوران گذشته و برهم­کنش­های فرهنگی منطقه­ای فرامنطقه­ای به دست خواهد آمد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه