سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان یافته‌های تاریخی جدید در نقش جهان ساری

یادمان

یافته‌های تاریخی جدید در نقش جهان ساری

عبدالمطلب شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این‌باره بیان کرد: فصل دوم کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه‌‌ی تاریخی فرح‌آباد ساری همچنان ادامه دارد و آثار معماری از دوره‌ی صفوی در آنجا به‌دست آمده است.

nike flex contact boys shoes gray - Nike Air Force 1 Shadow Cashmere/Pale Coral - Pure Violet CI0919 - 700 | Converse Chuck Taylor Platform Earthy Tones Egret , Where To Buy , IetpShops , nike roshe boys size 1 midnight dress pants , 572547C

او گفت: تا کنون بخش‌هایی که به نوار ساحلی مربوط بودند به‌طور کامل بیرون آمدند. همچنین بخش‌های دیگری از حجره‌هایی که در قسمت شمالی کاخ بودند با کاوش‌های باستان‌شناسی پیدا شدند.
 
وی با بیان این‌که در قسمت شمال شرقی محوطه، یک برج به‌طور کامل از خاک بیرون آمده است، اظهار کرد: برای این برج، دو کاربری مشخص شده، نخست این‌که کاربرد نگهبانی داشته و دیگر این‌که از کف آن به‌عنوان سرویس بهداشتی استفاده می‌شده است.
او در این‌باره گفت: در این قسمت، دو چشمه سرویس بهداشتی پیدا شده است که کاملا کاشی‌کاری شده‌اند.
 
شریفی با بیان این‌که ارتفاع دیوار ساحلی از کف رودخانه (تجن) حدود شش متر است، ادامه داد: در کاوش‌های امسال دو معبر جدید کشف شدند که نشان می‌دهند معبر اصلی که حدود 5/5 متر است و علاوه بر محور شرقی - غربی، در جهت شمالی - جنوبی نیز انشعاب پیدا می‌کند.
 
این باستان‌شناس افزود: با آغاز فصل گرما و نزدیک شدن به ماه رمضان، کاوش‌های باستان‌شناسی در این محوطه‌‌ی تاریخی به‌طور موقت تمام می‌شود و پس از آن، فصل جدیدی آغاز خواهد شد.
 
به گزارش ایسنا، مجموعه‌ی فرح‌آباد توسط شاه‌عباس در سال 1021 هجری قمری در روستای طاهان ساخته شد. در این مجموعه، طرح میدان نقش جهان اصفهان اجرا شده است؛ به این ترتیب که در قسمت جنوبی این میدان، مسجدجامع فرح‌آباد، در قسمت شمالی، کاخ جهان‌نما و در قسمت غربی براساس مدارک و اسناد موجود احتمالا راسته‌ی بازار بوده است. همچنین قسمت شرقی این میدان به رودخانه‌ی تجن مشرف است. در منطقه‌ی فرح‌آباد فعلی، شهر بسیار آبادی وجود داشته است که با استفاده از شیوه‌ی شهرسازی اصفهان در دوره‌ی صفوی ساخته شده بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه