سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کشف 5 دوره در یک محوطه تاریخی

یادمان

کشف 5 دوره در یک محوطه تاریخی

«کشف 40 عدد ابزار سنگی در تپه جم در استان مرکزی نشان داد که ساکنان این محوطه‌ی باستانی در گذشته به فعالیت‌های کشاورزی مشغول بوده‌اند.»

nike flex contact boys shoes gray - Nike Air Force 1 Shadow Cashmere/Pale Coral - Pure Violet CI0919 - 700 | CZ0948 - size 10 air jordan high heels - Nike Air Max 95 OG Neon 2020 (PS) - 001

به گزارش ایسنا، «لیلا بنی‌جمالی»، سرپرست هیأت کاوش و گمانه‌زنی تپه جم با اشاره به وسعت و پراکندگی سفال در تپه جم، هدف از انجام این پروژه را گاه‌نگاری نسبی و دقیق از این محوطه اعلام کرد.

این باستان‌شناس گفت: با کاوش در این محوطه، 10 هزار و 417 قطعه سفال کشف شد که از بین این تعداد زیاد، 250 قطعه سفال طراحی شد، همچنین در مقایسه‌ی این سفال‌ها با نمونه‌های مشابه پنج دوره، مس و سنگ، مفرغ، اشکانی، ساسانی و متأخر اسلامی برای گاه‌نگاری محوطه تعیین شد .

او با اشاره به سایر کشفیات این محوطه اظهار کرد: در این فصل 40 ابزار سنگی، تعدادی سرباره، تکه‌های فلز، ظروف سنگی‌ و پاشنه در سنگی کشف شد که وجود این تعداد ابزار سنگی نشان از رونق فعالیت کشاورزی در محوطه جم در گذشته دارد.

وی با اشاره به تخریب‌های صورت گرفته در این محوطه و سخت بودن کار تعیین عرصه و پیشنهاد حریم آن نیز گفت: به منظور کاهش تخریبات و تعرضات کار تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه «جم» با حفر 50 گمانه در چهار مرحله صورت گرفت .

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، این باستان‌شناس محوطه جم را یکی از بزرگترین محوطه های حاشیه رودخانه «لعل‌واره» عنوان کرد و افزود: آن یکی از محوطه‌های حائز اهمیت و بزرگ استان مرکزی است و در سال 1388 در طرح بررسی باستان‌شناختی شهرستان محلات به سرپرستی مشترک  لیلا بنی جمالی و جواد علایی شناسایی شد

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه