سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان خبرها: کشف 10 دهکده باستانی در اطراف شهر سوخته

یادمان

خبرها: کشف 10 دهکده باستانی در اطراف شهر سوخته

برگرفته از فر ایران

باستان‌شناسان در محوطه پنج هزار ساله «‌‌شهر سوخته»، موفق به کشف 10 تپه باستانی شدند. این تپه‌ها، دهکده‌های اطراف شهر سوخته را در دوره پیش از تاریخ تشکیل می‌دادند.

یکی از برنامه‌های پایگاه پژوهشی شهر سوخته، شناسایی تپه‌های اقماری در اطراف شهر سوخته است. باستان‌شناسان، بر این باوراند که کلان‌شهری که پنج هزار سال پیش در این منطقه وجود داشته، جمعیت زیادی داشته و دهکده‌های بسیاری را در اطراف شهر سوخته به وجود آمده بودند.

«‌‌علی‌رضا خسروی» مدیر پایگاه پژوهشی شهر سوخته، درباره‌ی کشف 10 تپه‌ی باستانی گفت: در ادامه‌ی کارِ بررسی و شناسایی تپه‌ها و روستاهای اطراف شهر سوخته در سال نو، موفق به کشف 10 تپه‌ی باستانی شدیم که 10 دهکده در اطراف شهر سوخته در پنج هزار سال پیش را، تشکیل می‌دادند و به طور قطع اطلاعات بسیار مفیدی از زندگی در پنج هزار سال پیش در این منطقه به ما خواهند داد.

این 10 تپه‌ی باستانی در جنوب شرقی تپه‌های اصلی شهر سوخته و در حدفاصل این شهر با مرز امروزین ایران و افغانستان قرار گرفته‌اند.

شهر سوخته، بیش از 150 هکتار مساحت دارد. این شهر پنج هزار سال پیش، بیش از پنج هزار نفر جمعیت داشته که در زمان خود بسیار زیاد و پرجمعیت بوده است. این شهر باستانی، در حدفاصل جاده‌ی زابل تا زاهدان قرار گرفته است و بیش از 8 سال است که به طور مداوم روی آن کار کاوش باستان‌شناسی انجام می‌شود.

 

 یک ‌صد صندوق نوشته‌های به زبان پهلوی
گزارشگر: دکتر حسین بختیاری
رم ـ ایتالیا
موضوع نوشته‌های به زبان پهلوی (یکصد صندوق بزرگ) روی پارچه و پاپیروس ـ که در سال 1905 میلادی از سوی یک گروه باستان‌شناسی آلمانی در کاوش‌های مصر به دست آمده و هم‌اکنون در زیر زمین موزه‌ی اسلامی برلین (آلمان) نگهداری می‌شود ـ مربوط به زندگی ایرانیان در سال 628 میلادی در مصر است.

این خبر، نخستین بار میان سال‌های 1990-1985 (ماهنامه پیک‌مهر ـ ونکوور ـ کانادا) از سوی دکتر کیخسرو زارع از ایرانیان ساکن آلمان، چندین بار گزارش شد.

نگارنده چندین بار در ماهنامه‌ی یاد شده، پیشنهاد کردم که می‌بایستی از نوشته‌های موزه برلین میکروفیلم تهیه شده و از پژوهشگران زبان پهلوی درخواست شود که برای برگردان آن‌ها به زبان‌های کنونی همت گمارند. زیرا برابر آگاهی‌های کنونی، نوشته‌های برجا مانده از پهلوی ساسانی هیجده (18) کتابچه‌ی کوچک است و بازخوانی صد صندوق نوشته‌ی پهلوی، آگاهی ما را درباره‌ی دوران ساسانی، بیش‌تر خواهد کرد.

بار دیگر از دوستداران فرهنگ ایرانی در ایران و انیران درخواست می‌شود که در این باره کارهای شایسته و بایسته برپا دارند تا این گنجینه‌ی ویژه، شناسایی شود.

خرداد روز از خرداد ماه 3743 / 25 آوریل 2005

Email:

Bakhtiaih @ tizali it

Tel.Tehran 2563628/2227923

Call. 339/7919849 (ITALIA)

 

 
کشف شهر باستانی تموکن در برازجان
در تازه‌ترین کاوش‌ها در منطقه‌ی برازجان، شهر تاریخی «‌‌تموکن» که وابسته به دوران هخامنشی‌هاست، پیدا شد.

با کاوش در کاخ‌های «‌‌سنگ سیاه»، «‌‌بردک سیاه» و «‌‌چرخ‌آب» و شناسایی دقیق بیش از 20 محوطه‌ی باستانی و اثر معماری تازه در این محوطه‌ها، نظریه‌ی پیشین پروفسور «‌‌هال وک» خط‌شناس آمریکایی مورد تردید قرار گرفت.

احسان یغمایی، سرپرست گروه کاوش در محوطه‌ی باستانی برازجان، به دنبال پیدا شدن دو سنگ نبشته در این محوطه، از کشف تازه‌ای خبر داد و گفت: «‌‌بررسی‌های گروه کاوش نشان می‌دهد که منطقه‌ی دشتستان، همان شهر هخامنشی تموکن است.“

هال وک، خط‌شناس نامدار آمریکایی، در بررسی‌های چند دهه‌ی پیش، در میان گل‌نبشته‌های تخت جمشید برای نخستین بار به نام شهر تموکن برخورد کرد و پنداشت که این شهر، همان شهر «‌‌توج» (Tavaj) است. اما برپایه‌ی کاوش‌های اخیر، معلوم شده است که شهر «‌‌تموکن» نمی‌تواند شهر «‌‌توج» باشد.

احسان یغمایی سرپرست گروه کاوش می‌گوید: «‌‌توج»، شهر مستقلی از «‌‌تموکن» است. به درستی می‌توان یقین کرد که «‌‌تموکن» همان نخل‌ستان‌ دشتستان، بخش مرکزی و شاه‌نشین کاخ «‌‌بردک سیاه» را دربر می‌گیرد. حال آن‌که شهر توج، در چند کیلومتری شمال کاخ بروک سیاه واقع شده است و محوطه‌ی گسترده‌ی آن، پوشیده از سفالینه‌های شکسته دوره‌ی ساسانی و سده‌های 7 و 8 قمری است.

 

کاوش‌های جدید، سابقه تمدن در خراسان بزرگ را آشکار می‌کند
کاوش در تپه‌ی برج که احتمال می‌رود بزرگ‌ترین منطقه‌ی مسکونی پیش از تاریخ در خراسان بزرگ بوده است، آغاز شد.

هدف از پژوهش در این منطقه دستیابی به آگاهی‌هایی از دوره‌های پیش از تاریخ در منطقه خراسان است. تاکنون بیش‌ترین اطلاعات شرق ایران (به جز بخش جنوبی آن)، به دوران اسلامی مربوط می‌شده است.

«‌‌‌عمران گاراژیان»، باستان‌شناس و سرپرست کاوش‌های تپه برج، با اشاره به نشانه‌های موجود از احتمال وجود آثاری از دوره‌های پیش از تاریخ در این منطقه گفت: «‌‌در صورتی که نشانه‌های موجود بتواند ما را از محوطه‌ای متعلق به چند هزار سال پیش از میلاد راهنمایی کند، می‌توانیم ارتباط این منطقه با بخش‌های جنوب شرقی ایران و در نتیجه سابقه تمدن و استقرار بشر در این بخش از ایران بزرگ را به اثبات برسانیم.»

تپه‌ی برج، می‌تواند سرآغاز شهرنشینی نوین در تمدن پیش از تاریخ، در خاور ایران، محسوب شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه