سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان در فصل سوم کاوش‌ معبد لائودیسه - کشف پی سازه‌ای متعلق به دوره اشکانی و سلوکی در نهاوند

یادمان

در فصل سوم کاوش‌ معبد لائودیسه - کشف پی سازه‌ای متعلق به دوره اشکانی و سلوکی در نهاوند

سومین فصل از کاوش‌ باستان‌شناسان به منظور یافتن معبد لائودیسه نهاوند درحالی ادامه دارد که باستان‌شناسان هنوز اثری از این معبد پیدا نکرده‌اند. این‌درحالی است که کاوش‌های باستان‌شناسان به سرپرستی ''مهدی رهبر'' منجر به کشف 2 پی از سازه دوره اشکانی و سلوکی و مقادیر بسیاری از قطعات سفالی منقوش دوره سلوکی و نوع ظریف سفال‌های دوره اشکانی شده‌‌است.

تسوق ماست اند هاربر السعودية أونلاين مع تخفيضات 25 - charles barkley nike shoes for sale cheap jordan , نمشي - 75% | college women in nike tempos basketball - 103 - Latest Nike Dunk Low "Grey Fog" White/Grey Fog 2021 For Sale DD1391

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ سرپرست هیأت کاوش‌های باستان‌شناسی گفت: در کاوش‌های صورت گرفته در محوطه‌ لائودیسه پی سازه ای متعلق به سکونت انسان در دوره‌های سلوکی، اشکانی و ایلخانی به‌همراه مقادیر بسیاری قعات سفالی منقوش دوره سلوکی کشف شد.
 
«مهدی رهبر»، سرپرست هیات کاوش‌های باستان‌شناسی در رابطه با سومین فصل از کاوش‌های معبدلائودیسه CHN گفت: «با اینکه در سومین فصل از کاوش‌های معبد لائودیسه، به معبد دست پیدا نکرده‌ایم اما آثار بسیاری از دوره سلوکی، اشکانی و ایلخانی یافت شده که این کاوش‌ها نشان از گستردگی شهر و محل سکونت این دوره از تاریخ بوده‌‌است.»
 
وی افزود: «در حال‌حاضر در این منطقه با لایه‌های سنگی و آواری مواجه هستیم چراکه بسیاری از آثار معماری در دوره‌ قاجار و اوایل پهلوی به‌علت گستردگی محوطه و ساخت‌وسازهای صورت گرفته در دوره قاجار و همچنین بردن خاک‌ها برای زراعت تخریب شده‌اند. اما با این وجود در عمق 3-2 متر با پی ساختمان‌هایی برخورد کردیم که مربوط به دوره اشکانی و سلوکی می‌شود.»
 
به‌گفته رهبر در سال گذشته  تعدادی سکه دوره اشکانی ضرب همدان در کاوش‌های معبد لائودیسه یافت شده بود.
 
محوطه‌ لائودیسه در منطقه‌ی «دو خواهران» نهاوند در استان همدان واقع شده است و در سال 1320 هنگام خاک‌برداری، آثار و ظرف‌های مفرغی در این محوطه پیدا شد.
 
سال 1322 زمانی که کتیبه‌ای در این محل پیدا شد و از معبد لائودیسه در آن اسم برده شده بود، تصور می‌شد همان‌جا محل معبد نیز باشد. به همین دلیل، آن را در فهرست آثار ملی ثبت کردند؛ ولی در سال 1327 که گریشمن برای پیدا کردن معبد اقدام کرد، به‌دلیل پوشانده شدن تمام محوطه با خانه‌های مردم و خاک‌برداری‌هایی که انجام شده بود‌، از انجام این کار نا امید شد

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه