سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان شواهد استقرار در دوره مس و سنگ در الیگودرز

یادمان

شواهد استقرار در دوره مس و سنگ در الیگودرز

عملیات گمانه‌زنی تپه «قلاکهنه دوزان» شهرستان الیگودرز در لرستان به کشف شواهد سفالی از استقرار در دوره مس و سنگ در این محوطه و شناخت مسیر قدیمی رودخانه در جانب جنوب و جنوب غربی تپه انجامید.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | THE SNEAKER BULLETIN

به گزارش ایسنا، محمد بهرامی - سرپرست هیأت گمانه‌زنی در تپه قلاکهنه دوزان شهرستان الیگودرز - با اعلام این خبر گفت: مهمترین تهدید محوطه در سالیان اخیر سیلاب‌های فصلی بوده که باعث تخریب عرصه شمالی آن شده است.

او دیگر تهدیدات این اثر فرهنگی را گسترش درخت کاری در اطراف تپه دانست و گفت: در بخش شمالی متعرضان به عرصه ظاهری تپه نفوذ کرده و در بخش جنوبی فعالیت خود را تا دامنه تپه گسترش داده اند.

سرپرست هیأت گمانه‌زنی در تپه قلاکهنه دوزان شهرستان الیگودرز، فعالیت‌های کشاورزی و آبیاری در اطراف تپه قلاکهنه را دیگر عامل اجرای عملیات تعیین عرصه و پیشنهاد حریم اعلام کرد.

وی ادامه داد: مجموع این فعالیت‌ها ضرورتی ایجاد کرد تا اداره کل میراث فرهنگی استان لرستان با انجام عملیات تعیین حریم به عرصه واقعی تپه پی برده و با بکارگیری راهکارهای پیشگیرانه و عملیاتی اقدامات لازم برای جلوگیری از تخریب بیش از پیش تپه را فراهم کند.

این باستان شناس با بیان این‌که در پایان کاوش 18 گمانه به ابعاد 1 در 1 متر ایجاد شد که برآیند آن گسترش عرصه تپه در 3 جهت شرق، جنوب و غرب بود،‌ گفت:‌ در جهت شمال با وجودی که برش ایجاد شده در بخش شمالی تپه گواه بر ادامه عرصه تپه بود نتایج چهار گمانه حفر شده در آنسوی رودخانه تخریب کامل آن بر اثر سیلاب های فصلی را نشان داد.

به گفته‌ی وی، بنابراین عرصه تپه همان مسیر رودخانه و عرصه ظاهری در نظر گرفته شد و عرصه تپه در دو جهت شرق و غرب بین 20 تا 30 متر گسترش یافت و در جهت جنوب ،این گسترش تا دامنه ارتفاعات جنوبی به فاصله تقریبی 120 متر با داده های سفالی مربوط به دوره ساسانی ادامه دارد.

بهرامی با بیان این‌که بر اساس داده های سطحی و بنابر نظر پیشنهاد دهنده پرونده ثبتی، قدمت محوطه به دوره ساسانی و قرون میانه اسلامی می رسد (پرونده ثبتی شماره 4352)،‌افزود‌: با این وجود در برخی گمانه ها شواهد سفالی اندکی از استقرار در دوره مس وسنگ نیز یافت شد که نشان دهنده استقرار مردمان این دوره در این محوطه تاریخی است.

وی از نتایج جالب توجه کاوش وتعیین حریم این محوطه را شناخت مسیر قدیمی رودخانه در جانب جنوب و جنوب غربی تپه دانست.

این باستان‌شناس تصریح کرد: در گمانه‌های شماره 13 و 14 که در بخش جنوبی و جنوب غربی محوطه ایجاد شدند، بستر کهن رودخانه با قطر بیش از 5.1 متر نهشت‌های شن و ماسه شناسایی شد که در میان این نهشت‌ها قطعات سفالی مربوط به دوره مس و سنگ دیده می‌شد.

بهرامی تصریح کرد، بر پایه این یافته ها می توان نتیجه گرفت این مسیر پیش از استقرار دوره ساسانی و پس از استقرار دوره مس و سنگ در محوطه وجود داشته و احتمالاً در نتیجه یک سیلاب مسدود و مسیر کنونی ایجاد شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه