سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان زیر آسفالت های محله دولاب - آب انبار قاجاری در تهران کشف شد

یادمان

زیر آسفالت های محله دولاب - آب انبار قاجاری در تهران کشف شد

به دنبال کاوش مسجد جامع دولاب، گمانه زنی نیز در حریم آن از سوی باستان شناسان انجام شد که این گمانه منجر به کشف آب انباری قاجاری زیر آسفالت‌های کوچه‌ای در این محله قدیمی شد.

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | Jordan 1 Retro High OG University Blue (PS) - 134 - AQ2664 - gray nike sneakers dual fusion

خبرگزاری میراث فرهنگی - گروه میراث فرهنگی - به دنبال کاوش مسجد جامع دولاب، گمانه زنی نیز در حریم آن از سوی باستان شناسان انجام شد که این گمانه منجر به کشف آب انباری قاجاری زیر آسفالت‌های کوچه‌ای در این محله قدیمی شد.
 
«قدیر افروند»، باستان شناس که کاوش این محوطه تاریخی را بر عهده دارد در مورد این کشف به CHN گفت: «برای اینکه دوره‌های تاریخی در محله دولاب را مورد بررسی قرار دهیم، گمانه‌ای در حریم مسجد تاریخی آن زدیم. این گمانه منجر به کشف آب انباری قاجاری شد.»
 
به گفته او، پس از ایام محرم، این محوطه خاکبرداری شده و این آب انبار مرمت می‌شود تا سندی دیگر بر تاریخی بودن محله دولاب برای نسل‌های آینده آن باقی بماند.
 
افروند با تاکید به همکاری شهرداری منطقه در هنگام کاوش گفت که خوشبختانه شهردار منطقه با ما همکاری لازم را کرده و امیدواریم با توجه به این استقبال نتایج خوبی از کاوش و مرمت این بخش از محله دولاب بر جای بگذاریم.
 
کاوش‌ مسجد دولاب از اوایل مهر ماه آغاز شده و پرده از  اسرار مهم تاریخ تهران قدیم برداشته است. مواد فرهنگی به دست آمده از این کاوش‌ در عمق سه متری به آثار دوره سلجوقی رسیده است. این یافته‌ها شامل آثار یک سازه خشتی (کانال آب) و آثار سفال تاریخی لعاب یکرنگ و زرین فام می‌شود. گفته می‌شود که این کاوش ادامه دارد و انتظار می‌رود اطلاعات باستان شناختی بیشتری از تهران، مسجد و محله دولاب پیدا شود.
 
کشف یک چاه 8 متری آب در وسط بنای مسجد هم سوالات متعددی را ایجاد کرده است؛ نخست اینکه پیش‌ از اینکه اینجا مسجد شود، چه کاربری داشته و از چه دوره‌ای به زیر خاک دفن شده است؟
 
افروند همچنین از کشف تعدادی سکه و سفالینه خبر داده است که به دلیل زنگار گرفته‌گی تا کنون مشخص نشده به چه دوره‌ای تعلق دارد و در حال حاضر برای آسیب زدایی و رفع زنگار به آزمایشگاه سپرده شده است. در صورت تعیین قدمت این سکه‌ها می‌توان به نتایج مهم دیگری در زمینه اسرار تهران رسید

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه