سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان دومین اسکلت 7 هزار ساله تهران کشف شد

یادمان

دومین اسکلت 7 هزار ساله تهران کشف شد

ادامه کاوش های باستان شناسی در جنوب بازار تهران به کشف بقایای دومین اسکلت در کنار اسکلت زن 7 هزار ساله تهران و همچنین مواد فرهنگی پیش از تاریخی و دوران اسلامی (صفوی - قاجار) منجر شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد اسماعیل اسماعیلی جلودار سرپرست گروه باستان شناسی در برنامه پژوهش باستان شناسی در جنوب بازار تهران امروز  " شنبه " این خبر را اعلام کرد.

وی گفت: پس از شروع طرح لوله گذاری شرکت فاضلاب تهران در خیابان مولوی (حدفاصل میدان های محمدیه تا قیام ) و کشف آثار پرشمار و گوناگون زیر سطحی و همچنین نظارت برروند اجرای عملیات عمرانی و مستند سازی شواهد گذشته عملیات گمانه زنی باستان شناختی در کنار اسکلت هفت هزار ساله قبلی، بقایای دومین اسکلت انسانی که احتمالا مربوط به همان بازه ی زمانی است کشف شد.

وی افزود: براساس تصمیم پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، میراث فرهنگی استان تهران و تصویب پژوهشکده باستان شناسی و با هدف به دست آوردن آگاهیهای بیشتر و ایجاد سایت موزه در محل کاوش در ترانشه ای یکم و برای پاسخ به پرسش های پژوهشی از اواخر سال گذشته شروع و هم اکنون ادامه دارد.

اسماعیل جلودار تصریح کرد : نخستین دست آوردهای دور جدید کاوش مواد فرهنگی دوران اسلامی (صفوی-قاجار) و پیش از تاریخی است .

به گفته این باستان شناس، کشف ابزار آلات سنگی شامل سنگ ساب، مشته و تراشه به همراه بقایایی از کف و سازه های حرارتی و در کنار آن تدفین انسان دوم تائیدی بر وجود محوطه ای باستانی مدفون در نزدیکی چهار راه مولوی تهران است.

وی تاکید کرد در این دوره از کاوش راهروی انتقال آب قنات مربوط به دوران اسلامی در عمق شش و نیم متری از سطح خیابان کشف شد.

سرپرست برنامه پژوهشی در پایان از تلاش شبانه روزی و کارساز شرکت فاضلاب تهران، پژوهشکده های باستان شناسی ،حفاظت و مرمت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری،هیات کاوش  و معاونت پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران قدردانی کرد.
اوافزود: با همکاری شرکت فاضلاب تهران، بخشی از اعتبارات مالی توسط شرکت یادشده تامین شده و در حال حاضر درحال رایزنی در ارتباط با تامین مابقی اعتبار و شیوه ی ادامه ی کار و رفع موانع اجرایی هستیم.

گفتنی است مشاهده تکه های سفال، تعدادی جوش کوره و ... توسط مهسا وهابی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته باستان شناسی در میان حفاریهای  فاضلاب میدان محمدیه در سال گذشته کاوش های باستان شناسی را به همراه داشت که به کشف اسکلت زن 7 هزار ساله منجر شد.

این اسکلت پس از شناسایی ژنتیک، مستند سازی، اسکن نوری و تحکیم سازی در یک محفظه شیشه ای قرار گرفت .

قرار است این مکان با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان زیباسازی شهرداری به یک سایت موزه تبدیل شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه