سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کشف خشت‌هایی که ایرانی بودن فرش پازیریک را ثابت می‌کند

یادمان

کشف خشت‌هایی که ایرانی بودن فرش پازیریک را ثابت می‌کند

خشت‌های کشف شده در محوطه باستانی روستای کل چندار ارتباط معناداری با نقوش فرش پازیریک، قدیمی ترین فرش جهان، دارد که می تواند ایرانی بودن این فرش را به اثبات برساند.

nike-air-force-1-shadow-lucky-charms-dj5197-100-date-sortie | Air Jordan Sneakers

به گزارش خبرگزاری مهر، در تحقیقات میدانی انجام شده در روستای کل چندار یا کل چنار (یا همان روستای شمی) خواستگاه مرد شمی در شهرستان ایذه، هیئت باستانشناسی ایرانی- ایتالیایی به سرپرستی جعفر مهرکیان محوطه ای تاریخی کشف کردند که به دوره الیمایی نسبت داده می شود.

در این محوطه باستانی امید های بسیاری برای یافتن اطلاعات تازه و بکر پیرامون نقاط مبهم و تاریک تاریخ ایران به وجود آمده است، طی بازدیدهای انجام شده یافته های  باستان شناسان ایرانی یافته‌های هرچند ابتدایی از یک اتفاق بسیار مهم و نادر در یافته های باستانشناسی و تاریخ این منطقه حکایت دارد.

با توجه به مشاهدات عینی از ترانشه های این سایت وجود انواع آجر های سه گوش مربع مستطیل و مدور نشان از کیفیت بالا در معماری این سایت و شاید ارتباط آن با تمدن ایلامی است.

با توجه به اهمیت این محطوطه باستانی در صورت تداوم کاوش ها به طور قطع شاهد اتفاقات جدیدی در زمینه معماری و تاریخ منطقه و حتی کشور خواهیم بود، این محوطه تاریخی  به 2200 سال پیش و به دوران ایلیمایی‌ها بازمی‌گردد و احتمال این وجود دارد که قدمت آنها به دوران ایلامی‌ها هم برسد.

خشت‌هایی که در این محوطه باستانی کشف شده است ارتباط معناداری با نقوش فرش پازیریک دارد و ممکن است این خشت های ثابت کند که خاستگاه این فرش ایران بوده است.

 قالی پازیریک (به انگلیسی: Pazyryk Rug)‏ قدیمی‌ترین فرش دنیا است که در سال ۱۳۲۸ (۱۹۴۹) توسط سرگی رودنکو، باستان‌شناس روس در دره پازیریک در کنار اشیاء باستانی دیگری در در گور یخ‌زدهٔ یکی از فرمانروایان سکایی کشف شد.

قالی پازیریک یک قالی پشمی با رنگهای زنده‌است. این فرش چهارگوش تقریباً مربع بوده و ابعاد آن ۱٫۹۸ در ۱٫۸۹ متر است. نقش‌هایی که در آن دیده می‌شود شامل تصویر سوارکاران، آهوهای در حال چرا کردن و جانوران افسانه‌ای با سر عقاب و بدن شیر است و حاشیه‌ای گل‌دار دارد. سرگی رودنکو پس از بررسی ساختار فرش و نگاره‌های آن متوجه شباهت زیاد نقش‌مایه‌های این فرش با نقش برجسته‌های تخت جمشید شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه