سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان گورستانی که می‌تواند یک تاریخ را تغییر دهد

یادمان

گورستانی که می‌تواند یک تاریخ را تغییر دهد

اطلاعات نهفته در گورستان پیش از اسلام «ده‌نو» (تاج امیر) در یاسوج به‌عنوان یکی از نقاط مهم تاریخی و فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد، هویت و سابقه‌ی تاریخی این استان را می‌تواند تغییر دهد.

adidas heliopolis hotel in dubai , adidas concord ankle fur sneakers boys running Release Date Info , MysneakersShops | New Balance 991 Footwear

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این مطلب بیان کرد: پس از کشف گورستان تاریخی ده‌نو، نخست فرضیه‌هایی درباره‌ی قدمت این قبرستان و کهن‌تر بودن آن نسبت به قبرستان تاریخی لما در همین استان مطرح شد که با توجه به کشفیات به‌دست آمده از قبرستان ده‌نو، این فرضیه تا کنون باطل است؛ ولی قطعیت این فرضیه تا پایان کاوش فصل نخست (تیرماه) مشخص نمی‌شود.

علیرضا ایزدی با بیان این‌که سه سال پس از پیدا شدن گورستان ده‌نو کاوش در این محوطه آغاز شد، اظهار کرد: به‌دلیل سپری شدن مدتی تقریبا طولانی و آغاز نشدن عملیات کاوش، متأسفانه تخریب‌هایی در گورستان رخ داد و سقف برخی قبور به‌دلیل روان بودن خاک تخریب شد؛ ولی خوشبختانه با توجه به تخریب کم صورت‌گرفته، چگونگی تدفین و اشیایی که با مردگان دفن شده‌اند هنوز مشخص و سالم است.

وی با اشاره به کشف 16 گور تاریخی با ساختار «خرسنگی» در دو گمانه از زمان آغاز کاوش در این گورستان، گفت: حجم زیادی گور در محدوده‌ای کوچک نشان‌دهنده‌ی اهمیت و گستردگی گورستان ده‌نو می‌تواند باشد و با توجه به اهمیت علمی و تاریخی این گورستان که اطلاعاتی از ساکنان 3500 سال پیش منطقه‌ی بویراحمد را در خود دارد، پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی در برنامه‌ریزی وسیع‌تری، 25 متخصص باستان‌شناس را در حوزه‌های مختلف‌ در قالب یک هیأت باستان‌شناسی برای بررسی وضعیت ژئومغناطیسی محوطه، با هدف شناخت حدود و گستردگی این گورستان به این منطقه اعزام می‌کند.

او با اشاره به اختصاص 100میلیون تومان اعتبار برای انجام نخستین فصل کاوش در گورستان تاریخی ده‌نو، افزود: این عملیات کاوش که از اردیبهشت‌ماه آغاز شده است تا پایان تیرماه ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، در اواسط سال 1388 به‌دنبال آغاز پروژه‌ی احداث ساختمان کتابخانه‌ی دانشگاه علوم پزشکی در یاسوج، گورستان تاریخی ده نو (تاج امیر) به‌طور اتفاقی کشف شد. پس از متوقف شدن کار گودبرداری توسط اداره‌ی میراث فرهنگی، عملیات مطالعه و بررسی این گورستان تاریخی آغاز شد.

به گفته‌ی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد، با وجود این اتفاق، بخش اصلی گورستان ده‌نو در مرکز آن سالم است و وضعیت خوبی دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه