سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کشف تدفین دسته‌جمعی در یک تپه تاریخی در سمنان

یادمان

کشف تدفین دسته‌جمعی در یک تپه تاریخی در سمنان

سرپرست هیات کاوش در تپه تاریخی گزوار از کشف نوعی تدفین خاص در این منطقه خبر داد.

nike court royale mens white hair style chart , Botas Beige | Air Jordan 1 Mid 554724 - nike air sweet lunar shoes sale free shipping - 271 Hemp – JmksportShops

به گزارش ایسنا، «علی اکبر مرادان» گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده در فصل نخست کاوش در این تپه تاریخی، نوعی تدفین خاص حاوی تدفین دسته جمعی در یک گور مشاهده شد.

وی با ابراز تاسف از تخریب بیش از 90 درصد این تپه توسط حفاران غیر مجاز بیان کرد: در این فصل کاوش که با هدف شناسایی، نجات‌بخشی و انجام مطالعه بر روی آثار باقی مانده انجام شد، تدفینی خاص شامل بیش از یک تدفین در یک قبر پیدا شد.

مرادان با بیان اینکه احتمال می‌رود این گورها متعلق به عصر آهن باشند، گفت: تا کنون شش تدفین در یک قبر مشاهده شده و ممکن است به این تعداد افزوده شود.

این باستان‌شناس افزود: یکی از نکات سوال برانگیز این است که این تدفین‌ها همزمان بوده‌اند و یا در دوره‌های مختلف تاریخی انجام شده‌اند.

وی اظهار نظر قطعی در رابطه با زمان تدفین‌ها و احتمال خانوادگی بودن و جنسیت تدفین شدگان را به زمان بررسی دقیق آزمایش‌های DNA و انجام مطالعات انسان‌شناسی موکول کرد و گفت: اظهار نظر قطعی در این رابطه هنوز زود است.

مرادان افزود: بررسی‌های اولیه نشانگر وجود سه بزرگسال، یک کودک و دو نوزاد در این گور است. تا کنون دو گور با تدفین دسته جمعی یافت شده که یک گور سالم و یک گور کاملا آسیب دیده و حاوی بقایای ناچیز استخوان بدن انسان است. این نوع تدفین دسته جمعی، جزء معدود تدفین‌های خاص در کاوش های باستان شناسی است.

وی با بیان اینکه این منطقه دارای آثار معماری نیز است، گفت: به نظر می‌رسد این منطقه دارای سه فاز معماری باشد و معماری لایه فوقانی چند مرحله ای و به دوره‌های تاریخی و اشکانی نزدیک است.

وی با ابراز نگرانی از نفوذ حفاران غیر مجاز به این منطقه گفت: تپه گزوار در معرض خطر است و نیاز به حفاظت بیشتر دارد.

فصل نخست مطالعات در تپه تاریخی گزوار از ابتدای مرداد ماه امسال آغاز شد و تا هفته اول شهریور ماه ادامه داشت. تپه گزوار در 30 کیلومتری شمال گرمسار و در مرز جغرافیایی استان‌های سمنان و تهران واقع شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه