سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان مدیر کل ثبت آثار تاریخی خبرداد: هیجده اثر تاریخی ـ فرهنگی در فهرست آثار ملّی ثبت شد

یادمان

مدیر کل ثبت آثار تاریخی خبرداد: هیجده اثر تاریخی ـ فرهنگی در فهرست آثار ملّی ثبت شد

در جلسه کمیتۀ ثبت و حریم آثار ملی غیرمنقول هیجده اثر از استان‌های سیستان و بلوچستان، یزد، خوزستان، قزوین، چهارمحال و بختیاری، بوشهر در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

Air Jordan 1 Low OG Neutral Grey (2021) (W) - nike free run womens 5.0 - 100 - CZ0775 | Air Jordan 4 Retro "White Oreo" CT8527 - 100 , NETWORK-PRESIDENTS Store - nike zoom hypercross trainer turquoise gold rings

به گزارش هنرنیوز، در این جلسه دکتر فرهاد نظری مدیر کل ثبت آثار، دکتر حمیده چوبک رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی، دکتر سیاوش صابری مدیرکل دفتر حفظ و احیاء، مهندس حسین رایتی مقدم، دکتر ناصر نوروززاده چگینی، دکتر عباس مقدم، دکتر ذات‌الله نیک‌زاد اعضای کمیته و مهندس مجید مرادی و مهندس طاهره متقی از کار‌شناسان دفتر ثبت حضور داشتند.

در این جلسه آثار قلعه رستم، ارگ ورمال، منار مسجد قدیمی دولت‌آباد، سرای می‌رخان بِزی، سرای حاجی خالصی بِزی، خانۀ ملک، عمارت بخشداری قدیم نیک‌شهر از استان سیستان و بلوچستان در فهرست آثار ملّیِ غیرمنقول ثبت شدند.

فرهاد نظری با اشاره به این که ارگ «بزرگ ورمال» یکی از شاخص‌ترین و بزرگ‌ترین بناهای بزرگ خان نشین نه تنها در سیستان، بلکه در شرق ایران است، گفت: این ارگ از معماری منحصر به فرد و خاص خود برخوردار است. همچنین وجود یک دهانه آسباد در پیکره مرکزی ارگ و سیستم‌های بادگیر متنوع بر ارزش‌های آن افزوده است.

وی اضافه کرد: منار مسجد قدیمی دولت آباد نیز تنها مناره تاریخی باقی مانده در منطقه سیستان است که نماد مساجد و مناره‌های کهن دارالولایه بوده و از این رو ضرورت ثبت آن به خوبی احساس می‌شد.
 
هم‌چنین خانۀ گرامیان، خانۀ بستان، خانۀ درخشانی، خانۀ ملک یا نیک‌فرجام، آسیاب کوشک نو، و پل آب‌بر خرانق از استان یزد به سلک آثار ملّی درآمدند.

مدیر کل دفتر ثبت آثار ترایخی توضیح داد: چهار خانۀ مذکور و آسیاب «کوشک نو» در بافت تاریخی و ثبت شدۀ یزد قرار دارند. خانۀ «ملک» متعلق به «اکبر ملک»، مؤسس و صاحب امتیاز نخستین نشریه یزد به نام ملک است. این خانه امروزه در ملکیت آقای نیک‌فرجام است. پل آب‌بر خرانق نیز تنها پل آب‌بر یزد است که با هدف انتقال آب از یک ساحل به ساحل دیگر رودخانه «کال» ساخته شده است. همچنین آسیاب کوشک نو از آسیاب‌های بسیار ارزشمند شهر یزد است که در عمق پانزده متری زمین و در محل تلاقی دو رشته قنات اله‌آباد و قنات ثبتی زارچ واقع شده است.

از سویی موزۀ آبادان و موزۀ جنگ خرمشهر در استان خوزستان نیز در زمرۀ آثار ملی شناخته شدند.

نظری گفت: موزۀ آبادان در سال ۱۳۳۸ با تلاش علی هانیبال و همکاری شرکت نفت بنیان نهاده شد و در سال ۱۳۴۰ به بهره‌برداری رسید. گنبد این بنا با ارتفاع ۵/۲۲ متر متأثر از گنبد دانیال نبی (ع) در شوش است. بنای موزۀ جنگ خرمشهر نیز جزء نخستین ساختمان‌های شرکت نفت است که بعد از چاه نفت مسجد سلیمان توسط انگلیسی‌ها ساخته شد و آثار انواع ترکش‌ها و گلوله‌های رژیم بعثی عراق بر روی این بنا، یادآور رشادت و مقاومت ایرانیان در حماسه بزرگ خرمشهر است.

به گزارش هنرنیوز، در این جلسه روستای تاریخی«آتان» در استان قزوین نیز به ثبت رسید.
نظری بیان کرد: این روستا یکی از روستاهای حوزۀ فرهنگی- تاریخی الموت است که از نمونه‌های عالی هم‌پیوندی محیط طبیعی و محیط انسان‌ساخت است. ساختار پلکانی معماری روستا، وجود امامزاده ابراهیم (ع) و قدمگاه و همچنین چشم‌انداز کوهستانی الموت شاهدی بر ارزش‌های طبیعی، کالبدی و فرهنگی- مذهبی آن است. به گزارش عین‌السلطنه، الموت در دورۀ قاجار دارای چهار ناحیه ؛ بالا رودبار، ترکان، اندج‌رود، و آتان است.

همچنین مسجد «شنبدی» در بوشهر هم واجد ارزش برای ثبت شناخته شد. این مسجد در بافت قدیمی شهر بوشهر واقع است. معماری مسجد، معماری بیت هیلانی و مصالح به کار رفته در آن، سنگ اسفنجی دریایی و ملات گچ (از مصالح بوم‌آورد منطقه) است. مشخصه بارز این بنا، وجود چهار رواق و هیجده ستون است.

نظری همچنین از ثبت روستای «یاسه‌چای» در چهارمحال و بختیاری خبرداد.

بافت تاریخی روستای یاسه چای مربوط به دوره قاجار است. همجواری با زاینده‌رود، در هم تنیدگی محیط انسان‌ساخت و طبیعت، وجود باغات در جوار روستا و پویایی زندگی اجتماعی از حیث تنوع گروه‌های سنی ساکنین، حاکی از ارزش‌های این روستاست.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه