سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کشف اسکلت تاریخی و سازه‌ خشتی در تاکستان

یادمان

کشف اسکلت تاریخی و سازه‌ خشتی در تاکستان

کاوش باستان‌شناسی در محوطه «خله‌کوه» شهرستان تاکستان استان قزوین، به کشف اسکلت یک جوان، تکه‌های سفال، دیوارهای چینه‌ای و سازه‌ای خشتی منجر شد.

Upcoming 2021 Nike Dunk Release Dates - nike tiempo ii jersey green black friday specials - CopperbridgemediaShops | KITH 1996 air streak max Low Release Date , BabylinoShops , nike jordan retro 2 black

به گزارش ایسنا، حسین داودی، سرپرست هیأت کاوش نجات‌بخشی در محوطه باستانی «خله‌کوه» با اشاره به آسیب‌ها و مشکلات این محوطه‌ تاریخی، ساخت‌وسازهای دهه‌های اخیر و تخریب آثار فرهنگی زیرین در برخی قسمت‌های محوطه، تبدیل آن به محل دورریز نخاله‌ها و ضایعات ساختمانی و پسماندهای مصرفی و سرازیر شدن فاضلاب چند واحد مسکونیِ موجود در حریم به داخل محوطه را از جمله آسیب‌ها و مشکلات این منطقه اعلام کرد.

داودی هدف از این کاوش را اجرای بازشناسی شاخصه‌های فرهنگی و زیستی دوره‌های موجود و ارتباطات و کنش‌های فرهنگی جوامع انسانی ساکن در این محوطه با محوطه‌های همزمان دیگر در منطقه و مناطق همجوار دانست.

وی شناخت همه‌ ادوار فرهنگی موجود در خله‌کوه با انجام لایه‌نگاری دقیق و ارائه گاه‌نگاری نسبی و مطلق، حفاظت و صیانت از محوطه با آغاز و تداوم فعالیت‌های پژوهشی باستان‌شناسی و مرمت و ایجاد سایت موزه با توجه به آثار قابل نمایش کشف شده را از دیگر اهداف کاوش بیان کرد.

این باستان‌شناس افزود: با اقدامات عمرانی به منظور ساخت پارکینگ، قسمتی از این محوطه تاریخی تسطیح شده بود که با رایزنی‌های انجام شده توسط اداره میراث فرهنگی استان قزوین کار متوقف و کاوش باستان شناسی «خله‌کوه» آغاز شد.

داودی با بیان اینکه در 3 ترانشه حفر شده به آثار فرهنگی زیادی دست یافتیم، نیز گفت: در ترانشه‌ی «1» به تدفینی انسانی دست پیدا کردیم که در جهت جنوبی - شمالی و صورت رو به غرب به شکل جنینی دفن شده بود.

او بازه‌ی سنی این فرد را بین 18 تا 24 ساله اعلام کرد و گفت: کاوش در این بخش از محوطه همچنین به کشف جسد یک نوزاد درون گودالی کم عمق انجامید که این گودال دارای خاکستر سفید رنگ نرم و بافت سفید رنگ شبیه به آهک است.

به گفته داودی، کاوش در این بخش از محوطه با کشف نهشته‌های پیش از تاریخ و آثار مرتبط با معماری، سطح کوبیده، اجاق، سطح حرارت دیده، تکه‌هایی از سفال‌های نخودی و منقوش، سردوک‌های سفالی، مهره‌های سنگی، شیء شبیه سنجاق سر، ظروف سنگی و ... همراه بود، همچنین کاوش در ترانشه شماره 2 به کشف یک سکه مسی متعلق به دوران صفویه، خرمهره، تکه‌های سفال، کف گچی و دیوار چینه‌ای انجامید.

وی با اشاره به شناسایی آثار قابل توجهی از دوره‌های مختلف فرهنگی در این محوطه اظهار کرد: آثار دوره پیش از تاریخ با توجه به سفال‌ها به طور نسبی به تاریخ 5200 تا 4500 پیش از میلاد منتسب می‌شوند و قابل مقایسه با تپه زاغه ابراهیم‌آباد در دشت قزوین هستند.

او شناسایی آثار دوران اسلامی که قدیمترین شواهد آن به دوره سلجوقی برمی‌گردد،شناسایی نمونه سفال‌های مربوط به دوران تاریخی در دوره‌های اسلامی و پیش از تاریخ و امکان زیست محیطی بودن منطقه تاکستان برای استقرار طولانی مدت را نیز نتایج این کاوش اعلام کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه