سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کشف دومین غار سه هزارساله در غرب گیلان

یادمان

کشف دومین غار سه هزارساله در غرب گیلان

دومین غار باستانی یا پناهگاه صخره ای ماسال با قدمت عصر آهن در نواحی کوهستانی شهرستان ماسال در غرب استان گیلان شناسایی شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، کارشناس ارشد باستان شناسی این اداره کل میراث فرهنگی صنابع دستی .و گردشگری گیلان گفت: این غار آهکی در دل جنگلهای شهرستان ماسال قراردارد و دارای دو ورودی به صورت طاقدیس و ناودیس است.

مجید کوهی افزود:عرض هر یک از ورودی های غار و پناهگاه صخره ای به طور تقریبی بین 7 الی 10 متر است و ارتفاع دهانه ی ورودی آن بین 3 تا 6 متر است و فضای  داخلی این پناهگاه صخره ای از لبه ی ورودی تا انتهای دیواره ی پناهگاه بین 4 تا 15 متر است.

وی گفت: با توجه به نزدیکی سطح حاشیه و بستر رودخانه و مقایسه تراس های ساحلی رودخانه با ورودی غار می توان گفت که میزان ضخامت لایه های باستانی این پناهگاه بیش از 3 متر است و در سطح بالای این پناهگاه صخره ای آثاری از گورستان باستانی نیز کاملا مشاهده می شود که قدمت این اثر فرهنگی وتاریخی مربوط به 3 هزار سال پیش تخمین زده می شود. کوهی بررسی های تخصصی تر بر روی این غار باستانی را برای تخمین قدمت آن را ضروری دانست و یادآورد شد: این اثر تاریخی را بیشتر می توان باعنوان پناهگاههای صخره ای طبقه بندی و معرفی  کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه