سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کشف قدیمی‌ترین شواهد فرهنگی از دوره پارینه سنگی در لرستان

یادمان

کشف قدیمی‌ترین شواهد فرهنگی از دوره پارینه سنگی در لرستان

سرپرست کاوش باستان شناختی غار کلدر از شناسایی قدیمی‌ترین شواهد فرهنگی از دوره پارینه سنگی جدید در ایران خبر داد.
به گزارش ایسنا، بهروز بازگیر اظهار کرد: نتایج کشفیات منحصر به فرد هیات مشترک ایرانی- اسپانیایی از کاوش باستان شناختی غار کلدر واقع در شهرستان خرم ‎ آباد ، منجر به شناسایی قدیمی‌ترین شواهد فرهنگی از دوره پارینه سنگی جدید در ایران شد.

وی اضافه کرد: پیش تر بر اساس نتایج بدست آمده از کاوش های صورت گرفته توسط دیگر باستان شناسان داخلی و خارجی، قدمت دره خرم ‎ آباد اندکی بیشتر از  40 هزار سال تخمین زده می ‎ شد ولی نتایج کاوش اخیر، نشان می ‎ دهد که گذشته از لایه ‎ های پارینه سنگی میانه، تاریخ نگاری ‎ های مطلق به دست آمده از دانشگاه آکسفورد انگلستان که بر روی نمونه زغال ‎ های مکشوفه از لایه ‎ های پارینه سنگی جدید غار کلدر انجام گرفته، قدمتی بیشتر از  54 هزار سال دارند.

بازگیر ادامه داد: این کشفیات که به تازگی درقالب مقاله ای مفصل در یکی از 10 مجله برتر علوم چند رشته ‎ ای دنیا (Scientific Reports) انتشار یافته، کشور ایران را در زمره نخستین زادگاه های انسان ‎ های هوشمند (Homo-Sapiens)   که توانستند برای اولین بار به قاره اروپا مهاجرت کنند، قرار داد .

به گفته این پژوهشگر موسسه دیرین بوم شناسی و تکامل اجتماعی بشر کشور اسپانیا، مقاله مذکور حاصل 2 سال مطالعات انجام گرفته بر روی آثار مکشوفه از کاوش باستان ‎ شناختی غار کلدر است که با مشارکت 19 محقق بین ‎ المللی و در قالب تفاهم ‎ نامه علمی مابین موسسه اسپانیایی با پژوهشکده باستان ‎ شناسی ایران و با همکاری فرانک بحرالعلومی و مولود سادات عظیمی از متخصصان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور صورت پذیرفته است. 

بازگیر افزود: تا به امروز اکثر دانشمندان و متخصصان این دوره، غرب آسیا بویژه منطقه لوانت را محتمل ‎ ترین خاستگاه و منشاء انسان ‎ های هوشمندی می ‎ دانستند که برای نخستین بار موفق شدند به قاره اروپا مهاجرت کنند اما شواهد به دست آمده از تحقیقات غار کلدر، این فرضیه را که منطقه لوانت تنها مسیر مهاجرتی و یگانه خاستگاه انسان مدرن باشد را مورد تردید جدی قرار داده و نشان می ‎ دهد که پژوهش ‎ های بیشتری به منظور بازنگری فرضیه ‎ های پیشین لازم است. 

وی از میان مهمترین محوطه ‎ های باستانی در منطقه لوانت که تاکنون حاوی قدیمی ‎ ترین سنگ ابزارهای مکشوفه از انسان ‎ های هوشمند بودند، به سایت کسار اکیل( Ksar Akil   واقع در کشور لبنان) و غار منوت Manot در فلسطین اشاره کرد و گفت: وجود نهشته ‎ های باستانی(بیشتر از نیم متر) در لایه زیرین غار کلدر، نشان از سکونت بسیار فراتر از 54 هزار و  400 سال جوامع شکارگر و گرد آورنده غذا در این غار را دارد. با توجه به تاریخ نگاری صورت گرفته از غار همیان 1 که نزدیک ‎ ترین محوطه تاریخ نگاری شده به غار کلدر محسوب می ‎ شود، شاید بتوان تاریخی نزدیک به 148 هزار سال را برای لایه ‎ های زیرین غار کلدر که مربوط به دوره پارینه سنگی میانه هستند متصور شد. هر چند که سالیابی مدرن شاید تاریخی قدیمی تر یا جدیدتر از همیان را نشان دهد .

بازگیر ادامه داد: تاکنون تاریخ مطلق شروع یا پایان هیچ کدام از ادوار پارینه سنگی ایران(پارینه سنگی قدیم، پارینه سنگی میانه و پارینه سنگی جدید) مشخص نشده بود، لذا نتایج به دست آمده از غار کلدر نقطه عطفی در تاریخ این مطالعات و جایگاه ایران در پژوهش ‎ های پارینه سنگی جهان به عنوان کریدوری مهم برای مهاجرت و پراکنش انسان ‎ های هوشمند به قاره اروپا محسوب می ‎ شود .

این پژوهشگر نتایج گاهنگاری ‎ های مطلق از لایه 4 غار کلدر را از قدیمی ‎ ترین تاریخ ‎ های به دست آمده از دوران پارینه سنگی جدید در ایران دانست و عنوان کرد: با استناد به اهمیت ‎ های برشمرده شده و نظر به جایگاه غار کلدر در مطالعات عمومی سیر تطور انسان مدرن و با توجه به وجود نهشته ‎ هایی با شواهد فرهنگی مربوط به نئاندرتال ‎ ها در این محوطه، مذاکرات مقدماتی با طرف های اروپایی در خصوص پتانسیل بالای این محوطه برای ثبت جهانی آن انجام شده است که با حمایت و پیگیری جدی مسئولین، این مهم نیز دور از دسترس نخواهد بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه