سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تاریخ یافته‌های باستان شناسی کشف سنگ نگاره‌ای در تیمره با نقشی مشابه اولین انیمیشن جهان

یافته‌های باستان شناسی

کشف سنگ نگاره‌ای در تیمره با نقشی مشابه اولین انیمیشن جهان

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث: در کاوش های سال 1983 میلادی باستان شناسان ایتالیایی حاضر در شهر سوخته به هنگام کاوش در گوری پنج هزارساله سفالی پیدا کردند که روی آن یک بز طراحی شده بود که نقش آن در پنج حالت نشان داده می‌شد. باستان شناسان پس از بررسی این شی دریافتند برخلاف دیگر آثار به دست آمده از محوطه‌های تاریخی شهر سوخته، روی این جام نقشی دیده می‌شود که تکراری هدفمند دارد. این اثر نشان می‌دهد هنرمندان نقاش در پنج هزار سال پیش توانسته‌اند در این جام سفالین پنج حرکت از بزی را طراحی کنند که به سمت درخت حرکت و از برگ آن تغذیه می‌کند.

nike-dunk-low-coast-uncl | nike sneakers in kickstreamtv feet chart

حال آنگونه که "محمد ناصری فرد"، پژوهشگر سنگ نگاره‌ها و نویسنده کتاب سنگ‌نگاره‌های ایران به خبرگزاری میراث گفته است؛ در منطقه تیمره در شهرستان خمین با سنگ‌نگاره‌ای مواجه شده که طراحی آن شباهت عجیبی به طرح روی سفال به دست آمده از شهر سوخته مشهور به اولین انیمیشن جهان دارد.
 
این پژوهشگر می گوید: «شباهت نقش‌های مکشوفه در تیمره که مربوط به هزاره ششم ق.م. است با نقش روی سفال انیمیش شهر سوخته، با قدمتی و مسافتی بعید، یکی از شگفتی‌های هنر باستان و ارتباطات نزدیک و درهم تنیده آن دوران است.»
 
وی در ادامه می‌گوید: «من در سال 85 در یکی از دره‌های تیمره در کوه های اطراف خمین موفق به کشف نقش‌هایی شدم که پس از تطبیق دقیق آنها به سفال شهرسوخته متوجه شباهت‌شان شدم.»
 
بر اساس گفته‌های ناصری‌فرد بز کوهی جانوری مقدس در نزد مردمان آن زمان بود. آن‌ها دعایی داشتند با این مضمون که "ای فرشته ی ناجی مشی و مشیانه، از گیاه مقدس بخور تا جاودانه بمانی."
 
وی می‌گوید: «گیاه هوم نزد آن‌ها گیاه جاودانگی و مانایی بود، هنرمند مضمون دعا گونه خود را درقالب تصویر روی سفال خلق کرده و مطمئنأ این برداشت برای همه انسان‌های آن دوران قابل فهم بوده است. از همین رو در اغلب نوشته‌ها و تصاویر باستان، اغلب نقش گیاه هومرا با نقش بزکوهی همراه می‌بینیم؛ هم در سفال انیمشن شهر سوخته و هم در سنگ‌نگاره‌های تیمره.
 
نقش طراحی شده روی سفال شهر سوخته از آن رو اولین انیمیشن جهان نام‌گذاری شده‌است که باستان‌شناسان با نزدیک کردن این تصاویر به یکدیگر موفق شدند نمونه‌ای از یک تصویر متحرک را در قالب یک فیلم بیست ثانیه‌ای به دست آورند. در این تصاویر نه تنها بز به سمت درخت حرکت می‌کند، بلکه جهش و پریدن بز روی برگ درختان کاملا دیده می‌شود.
 
بز از جمله حیواناتی است که در رسیدن به ارتفاعات تبحر داشته و می‌تواند با یک حرکت جهشی به سمت بالا حرکت کند. هنرمند نقاش شهر سوخته‌، با دقت و زبردستی موفق به تصویر کردن جهش این بزشده بود.
 
این جام که کاربرد آن برای نوشیدنی‌ها بود ارتفاع 10 سانتی‌متری دارد و روی یک پایه استوار شده است، این اولین بار بود که در تاریخ باستان‌شناسی اثری به دست آمد که طرح روی آن صرفأ تکرار نبود چرا که در بسیاری از ظروف باستانی که در گوشه و کنار دنیا به دست آمده بودند، نقش هایی دیده می شد که تنها تکرار شده‌اند، اما حرکتی در آنها دیده نمی‌شود. اما تحقیقات باستان شناسان نشان داده است که این نقش، قدیمی‌ترین ایده مردمان باستان برای ارایه تصویر متحرک و به تعبیر امروزی «انیمیشن» است.
 
نقش طراحی شده روی سنگ‌نگاره کشف شده در تیمره نیز بز را در حالت‌های مختلف و جهشی نشان می‌دهد که به سمت گیاه مقدس حرکت کرده و از آن تغذیه می‌کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه