سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان به‌دنبال کاوش‌ آبراهه‌های تخت جمشید - 20 متر از کانال دوره هخامنشی در ضلع‌ جنوبی تخت‌جمشید کشف شد

یادمان

به‌دنبال کاوش‌ آبراهه‌های تخت جمشید - 20 متر از کانال دوره هخامنشی در ضلع‌ جنوبی تخت‌جمشید کشف شد

پروژه شناسایی دفع‌آب‌های سطحی آبراهه‌های تخت جمشید بیش از یک ماه است که آغاز به‌کار کرده‌است. در اجرای این طرح 20 متر از کانال دوره هخامنشی در ضلع جنوبی تخت‌گاه شناسایی و 1000 قطعه سنگ دارای نقش‌برجسته نیز درکاخ 100 ستون کشف شد.

LTB - JuzsportsShops | nike sb dunk high premium red velvet dress shoes - 134 Air Jordan 1 High OG "University Blue" 2021 For Sale - 555088

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ پروژه شناسایی مسیر باستانی دوره هخامنشی با هدف دفع آب‌های سطحی آبراهه‌های تخت جمشید بیش از یک ماه است که آغاز به‌کار کرده‌است. این‌ پروژه به سرپرستی علی اسدی انجام می‌شود و تا کنون منجر به شناسایی  20 متر از کانال دوره همخامنشی در ضلع جنوبی تخت‌گاه شده‌است. همچنین بیش از 1000 قطعه نقش‌برجسته که عمده‌ترین آن‌ها مربوط به کاخ 100 ستون می‌شود، کشف شده است.
 
به‌گزارش CHN، دو سال از بلاتکلیفی پروژه دفع‌ آب‌های سطحی تخت جمشید می‌گذشت تا اینکه‌ سرانجام یک ماه پیش این پروژه توسط علی اسدی، باستان‌شناس به مرحله اجرا رسید. این پروژه با هدف دفع آب‌های سطحی آبراهه‌های تخت جمشید تا کنون موفق به شناسایی 20 متر از کانال دوره هخامنشی شده‌است.
 
«علی اسدی» در این‌باره به CHN گفت: «طرح اولیه این پروژه 2 سال پیش به پایگاه پارسه و پاسارگاد ارائه شده بود که البته این طرح بعد از 2 سال با هدف دفع آب‌های سطحی از آبراهه‌های زیرزمینی و مشخص شدن بخشی از مسیر کانال باستانی صورت گرفت.»
 
وی افزود: «نزدیک به یک ماه است که این پروژه شروع شده و اطلاعات و داده‌هایی که تاکنون به‌دست آمده بسیار قابل تامل است. کاوش در امتداد ضلع جنوب خاوری تخت‌گاه و محلی که خروجی تمامی کانال‌های زیرزمینی در آن‌جا قرار گرفته آغاز شده و با یک خط مستقیم به سمت جنوب ادامه دارد. بخشی از این کاوش شامل برداشت خاک‌های کاوش‌های پیشین تخت جمشید است که در برخی قسمت‌ها بیش از 5 متر ضخامت دارد  و قطعات سنگ‌های دارای نقش برجسته نیز از این خاک‌ها بدست‌ آمده است. با این‌حال لایه‌های زیرین این خاک‌‌ها شامل بخش‌های کاوش نشده‌ای است که 20 متر کانال در این قسمت شناسایی‌ شده‌است.
 
به‌گفته وی، به ‌نظر می‌رسد مسیر این کانال‌ها به‌گونه‌ای بوده که پس از کمی امتداد به سمت جنوب به طرف شرق منحرف شده و احتمالا در نقطه‌ای بین ضلع جنوبی تخت‌گاه و مجموعه بناهای برزن جنوبی به‌کانال دیگری که از طرف برزن جنوبی به سمت شمال امتداد داشته می‌پیوسته است.
 
اسدی در ادامه بیان کرد: «ادامه کاوش‌ها در جهت شناخت بهتر این کانال و همچنین باز کردن یک مسیر اضطراری برای دفع آب‌های جمع‌شده در کانال‌های زیرزمینی ادامه دارد.»
 
در حال حاضر این پروژه با موافقت میراث فرهنگی استان فارس در حال انجام است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه