سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان پل لاتیدان (پل کول) - یکی از درازترین پل‌های تاریخی ایران

یادمان

پل لاتیدان (پل کول) - یکی از درازترین پل‌های تاریخی ایران

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 68، رویه 31

در سال 1372، در اثر سیلاب در نزدیکی روستای نیم‌کار (شهرستان خمیر – استان هرمزگان)، یکی از درازترین پل‌های تاریخی ایران، نمایان شد.
این پل، بر روی رودخانه‌ی کول در جاده‌ی لار به بندرعباس قرار دارد، از این‌رو به پل‌کول نیز معروف است.
پل لاتیدان (پل‌کول)، کمابیش 233 دهانه و بیش از 1000 متر درازا، از درازترین پل‌های تاریخی این سرزمین است. این پل از شاهکارهای دوران صفویان است و برخلاف دیگر پل‌های دوران صفویان که با آجر ساخته شده‌اند، با سنگ‌های بی‌شکل ساخته شده است. در میان دهانه‌های این پل، چشمه اتاق‌هایی در دو اشکوب ساخته شده که بر زیبایی این سازه، افزوده است. این پل، یکی از والاترین نمونه‌های پل‌سازی تاریخی کشور می‌باشد.
این پل، در دوران شاه‌عباس بزرگ، برای انجام لشگرکشی برای بیرون راندن پرتغالی‌ها ساخته شده است و پس از پایان کار لشگرکشی، در اختیار کاروان بازرگانی قرار گرفت.
باید دانست که درازای پل لاتیدان (پل‌کول)، سه برابر سی و سه پل اصفهان است و تاکنون گام‌های اندکی برای بازسازی، استحکام‌بخشی و نگاه‌داری این پل برداشته شده است. به‌گونه‌ای که تنها در سال‌های 1379 و 1386، بازسازی اندکی بر روی آن به عمل آمده است.
از آن‌جا که این پل، در مسیر آبراهه‌های چندی قرار دارد و در فصل بارندگی، حجم آب در زیر پل بسیار زیاد است، از این رو باید با تعیین اعتبارات ملی برای این اثر ملی، کار بررسی‌های استحکام‌بخشی و بازسازی این پل آغاز شود، پیش از آن‌که این اثر که پس از گذشت سال‌ها بر اثر یک سیلاب سر برآورده است، در اثر سیلاب دیگری فرو ریزد و نابود شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه