پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان سنگ نگاره هایی از دوران ماقبل تاریخ در تاکستان کشف شد

یادمان

سنگ نگاره هایی از دوران ماقبل تاریخ در تاکستان کشف شد

خبرگزاری مهر: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: سنگ نکاره هایی معروف به "نقوش چوپانی" بر روی تخته سنگی در کوه اوستا میرزا در تاکستان کشف شد.

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | Jordan 1 Retro High OG University Blue (PS) - 134 - AQ2664 - nike shox pet print pages for kids free dinosaur

به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا قاسمی در این باره اظهارداشت: سنگ نگاره هایی معروف به "نقوش چوپانی" بر روی تخته سنگی در کوه اوستا میرزا واقع در روستای دربهان از توابع بخش مرکزی شهرستان تاکستان کشف شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین تصریح کرد: سنگ نگاره‌ها یکی از کهن‌ترین آثار تاریخی و هنری برجای مانده دست بشر هستند که از طریق آن می‌توان هویت تاریخی هر منطقه را بدست آورد.

وی با اشاره به نحوه کشف این سنگ نگاره‌ها در روستای دربهان افزود: پس از دریافت گزارش مردمی مبنی برمشاهده سنگ نگاره‌هایی بر روی تخته سنگی در کوه اوستا میرزا واقع در روستای دربهان، تیم کارشناسی باستان‌شناسی میراث فرهنگی جهت بازدید مکان و بررسی این نقوش به محل مورد نظر اعزام شد که بنابر گزارش بررسی‌های به عمل آمده در این سنگ نگاره ها نقوشی حیوانی همچون بز کوهی و شتر و نیز برخی علائم انتزاعی دیگر مشاهده شده که طبق نظرات کارشناسی این نقوش از نظر قدمت قابل مقایسه با نگاره‌های روستای قلیچ کندی و حاجی عرب در بوئین زهرا، روستای ایده ‌لو در همدان، منطقه تیمره در استان مرکزی و سنگ نگاره‌های استان لرستان است.

قاسمی نحوه تعیین قدمت این نگاره‌ها را مشکل دانست و اظهارداشت: تاریخ گذاری بر روی سنگ نگاره‌ها به مراتب دشوار‌تر از سایر آثار باستانی است و اظهار نظر قطعی در مورد دوره تاریخی این نقوش با توجه به این که بسیاری از آنها در دوره‌های متوالی مورد تقلید قرار گرفته‌اند، بسیار مشکل است.

این مسئول یادآورشد: با توجه به بازه زمانی خلق این سنگ نگاره‌ها از دوران پیش از تاریخ تا دوره اسلامی، می‌توان با در نظر گرفتن نزدیک‌ ترین سکونت گاه‌ها و استقرار موقت و ارتباط آن با نقوش یاد شده و مطالعات تطبیقی و مقایسه‌ ای در بررسی‌ های باستان شناختی آتی قدمت آنها را تعیین کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین افزود: هر سنگ نگاره(نقش چوپانی)سند تاریخی با ارزشی است که باید برای حفظ و نگهداری و شناخت بیشتر آنها تلاش کنیم زیرا این سنگ نگاره‌ها که از نظر تنوع و گستردگی بسیار وسیع است متاسفانه در معرض خطر متعدد طبیعی و انسانی بوده که باید در ضمن مطالعات تکمیلی اقداماتی در جهت حفظ این آثار کهن صورت گیرد.

وی افزود: نقوش یا "نگاره" معمولا توسط مردان شکارچی و بعدها به وسیله گله ‌داران و چوپانان به دلایل و مقاصد گوناگون ترسیم و ایجاد شده‌اند و به فراخور اعتقادات، شغل و پیشه، شرایط زیست محیطی و زمان و شرایط ایجاد دارای ارزش و در خور توجه و اهمیت هستند.

قاسمی گفت: اصولاً خلق این تصاویر نه تنها بیانگر اندیشه و احساسات ایجادکنندگان آنهاست بلکه نگرش و دیدگاه انسان‌های قبل از تاریخ را به صورت نمادین با پیرامون خود نشان می‌دهد و در حقیقت مردم در آن زمان با بهره گیری از ابزارهای ساده سنگی از این نقوش به عنوان پلی ارتباطی جهت انتقال افکارخود به دیگران استفاده می کردند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه