سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کشف دوره‌های جدید تاریخی در هفت تپه

یادمان

کشف دوره‌های جدید تاریخی در هفت تپه

هشتمین فصل کاوش محوطه تاریخی هفت‌تپه بین پژوهشکده باستان‌شناسی ایران و دانشگاه ماینز آلمان و با مشارکت پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه به‌پایان رسید. دستاوردهای حاصل از چند دوره کاوش در این محوطه تاریخی و مجموعه‌های عظیم نشان می‌دهد که در شهر باستانی هفت‌تپه چند دوره تاریخی وجود داشته است.

shock drop air force 1 full uv reactive | New Air Jordan 1 Mid "Red Toe" University Red/White 2021 For Sale 554724 - nike air max 90 gray and infrared blue hair salon - 161

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی‌ـ هشتمین فصل کاوش محوطه تاریخی هفت‌تپه در تاریخ 18 مهرماه سال جاری آغاز و در تاریخ 16 آبان ماه به‌پایان رسید. این کاوش به سرپرستی بهزاد مفیدی و به صورت مشترک بین پژوهشکده باستانشناسی ایران و دانشگاه ماینز آلمان با مشارکت پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه صورت گرفت.
 
«عبدالرحیم بناء»  مدیر داخلی پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه دراین‌باره به CHN گفت: «در این فصل از کاوش علاوه بر کارشناسان ایرانی و آلمانی هیات حفاری، کارشناسان پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه و تعداد 140 نفر کارگر بومی جهت حفاری و خاک‌برداری به کار گرفته شد. کاوش‌های صورت گرفته در ادامه حفاری‌های فصول گذشته و در جهت تکمیل مطالعات آن انجام شده است.»
 
به‌گفته وی، این‌درحالی‌است که از سال 1382 کاوش‌های جدید محوطه تاریخی هفت‌تپه توسط بهزاد مفیدی آغاز شده بود. حفاری‌های فعلی با استفاده از تکنیک‌های جدید باستان‌شناسی از جمله روش ژئوفیزیک انجام شده است. دستاوردهای حاصل از چند دوره کاوش در این محوطه تاریخی نشان می‌دهد که در این شهر باستانی چند دوره تاریخی وجود داشته است.
 
بنا ادامه می‌دهد: «در طول کاوش‌های باستان شناسی در این محوطه تاریخی ساختارهای معماری بدست آمده که برخی دارای دیوار‌هایی با پهنایی به عرض 10 متر و طول 100 متر بیانگر وجود مجموعه های عظیم در این محوطه است.»
 
به گفته مدیر داخلی پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل از آنجایی‌که نزدیک به ایام بارندگی‌ها هستیم، بلافاصله پس از انجام کاوش، برنامه حفاظت اضطرای ساختارهای معماری بدست آمده توسط پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه در دستور کار قرار گرفت و این ساختارها بوسیله خشت‌های مرمتی و اندود کاهگل پوشش داده شدند تا بتوان در برابر بارندگی‌های منطقه و آسیب‌های ناشی از آن محافظت شوند. این برنامه هم اکنون در حال انجام است.
 
محوطه باستانی هفت‌تپه در بخش جنوب شرقی شهرستان شوش و در فاصله 15 کیلومتری آن واقع شده است. این محوطه از مرکز استان (اهواز) 100 کیـلومتـر و از چغازنبیل 23 کیلومتر فاصله دارد.
 
محوطه باستانی هفت‌تپه شامل بقایای یک شهر و اجتماع بزرگ مربوط به دوره ایلام میانه بوده که از تپه‌های متعددی تشکیل شده است و حدود 3500 سال قدمت دارد. اولین عملیات کاوش محوطه، با نمایان شدن یک طاق آجری هنگام ساخت جاده شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه، در سال1344 خورشیدی به سرپرستی دکتر عزت‌الله نگهبان آغاز شد و تا سال1357 ادامه یافت. در این مدت با انجام چهارده فصل کاوش مداوم، آثار معماری ارزشمندی بدست آمد. این آثار شامل مجموعه آرامگاه‌ها و چند مجموعه بزرگ دیگر است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه