سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان یکی از بزرگترین سنگ نگاره های ایران شناسایی شد

یادمان

یکی از بزرگترین سنگ نگاره های ایران شناسایی شد

مطالعات باستان شناسی و بررسیهای انجام شده در منطقه باستانی نزدیک شهرستان ملایر منجر به شناسایی یکی از بزرگترین سنگ نگاره های مجموعه ای ایران شد.

nike court royale mens white hair style chart , Botas Beige | Latest Nike Air Force 1 Shadow Trainer Releases & Instant Drops , IetpShops , nike tiempo leather turf 2010

به گزارش مهر، بررسی های باستان شناسی در شهر ازندریان از توبع شهرستان ملایر استان همدان منجر به شناسایی نقوش صخره ای متعددی شد که در محوطه وسیعی پراکنده و قابل مشاهده هستند. بیشتر نقوش این سنگ ها، نقش گرگ سانان، گوزن سانان، سگ سانان است همچنین در بین آنها نقوش نمادین زیادی نیز مشاهده می شود یکی از این نقوش، نقش بزهایی است که شاخ های بلندی دارند. نقوش انسانی موجود روی این سنگها نیز روایتگر شکار انسانهای کمان به دست است.

 

نقوش نمادین روی تخته سنگ

با این وجود، اسماعیل همتی ازندریانی که به بررسی و شناسایی این نقوش پرداخته در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد که از لحاظ زمانی این سنگ نگاره ها متعلق به دوره پیش از تاریخ و دوره های بعدی هستند که در یکدیگر ایجاد شده اند.

 

بزرگترین تخته سنگ منقوش

همتی گفت: ابعاد یکی از تخته سنگهای بزرگ موجود در این محوطه 12 در دو و نیم متر است که روی آن 104 نقش ایجاد شده و به نظر می رسد که یکی از بزرگترین سنگ نگاره های مجموعه ای ایران باشد.

 

ابعاد این تخته سنگ 12 در دو و نیم متر است

هر چند که نقوش باستانی متعدد محوطه تاریخی و باستانی ازندریان مورد بررسی و شناسایی سیستماتیک شده اما این محوطه در معرض خطر محیطی و انسانی قرار دارد چراکه به عنوان نمونه عوامل انسانی، ممکن است از این سنگها برای مصالح ساختمانی استفاده کند.

 

نقوش بز با شاخ های بلند

این دانشجوی دوره دکترای باستان شناسی خطر عوامل انسانی و محیطی برای این مجموعه را تایید کرد و گفت: همانند این محوطه تاریخی با نقوش سنگی زیاد و پراکنده در ایران‌شمالی وجود دارد که به ثبت جهانی رسیده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه