سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کشف غار باستانی در ارتفاعات شهرستان ماسال

یادمان

کشف غار باستانی در ارتفاعات شهرستان ماسال

غار باستانی با بیش از سه هزار سال قدمت به عنوان قدیمی ترین غار باستانی و استقراری غرب گیلان در ارتفاعات شهرستان ماسال کشف شد.

Air Jordan 1 Blue Chill Womens CD0461 401 Release Date 4 | Latest Releases , IetpShops - Women's Nike Air Jordan 1 trainers - ken griffey nike swingman shoes sale 2017

خبرگزاری میراث فرهنگی - گردشگری - کارشناس ارشد باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان گفت: این غار دارای آثاری از یافته های فرهنگی مانند سفال و دست افزارهای سنگی مربوط به عصر آهن بوده و قدمتی بیش از سه هزار سال دارد.
 
مجید کوهی که به تازگی این غار را کشف کرده است افزود: دهانه این غار حدود دو تا سه متر قطر دارد و مساحت فضای داخلی آن نیز دارای بیش از یک صد و 50 متر تخمین زده می شود و ارتفاع فضای داخلی آن از سطح نهشته های باستانی (لایه های باستانی و فرهنگی) غار تا سقف آن بین سه تا 6 متر است.
 
کوهی خاطر نشان کرد: در قسمتی از نهشته های حفاری شده غیر مجاز این غار بیش از 10 لایه و لنز اعم از لایه های فرهنگی شامل خاکستر و بقایای آتش و ذغال و استخوان های حرارت دیده مشاهده شد. در این نهشته های مضطرب شده که پیش از این قسمتی از لایه های باستانی توسط حفاران غیرمجاز آسیب دیده بود، قطعه های استخوان حیوانی نیز مشاهده شد که ظاهرا بر روی آن عملیات خاص روتوش و صیقل دیده می شود ولی اکنون نمی توان درباره دوران ماقبل تاریخ یا دوران پارینه سنگی این غار نظر قطعی داد چون این کار به کاوش علمی نیاز دارد به همین علت در یک طرح پژوهشی و با اخذ مجوز از پژوهشکده باستان شناسی کشور و ورود متخصصان این دوره ماهیت حقیقی این ادوار اعلام و نتیجه آن در مقاله و گزارش علمی گزارش و اطلاع رسانی خواهد شد.
 
کارشناس امور پژوهشی میراث فرهنگی تالش با اشاره به اینکه در این غار باستانی لایه های تاریخی عصر آهن کاملا مشهود است افزود: جنس این غار از نوع آهکی و فضای داخلی غار دارای دالان های فرعی می باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه